O intrebare pe care mi-o tot pun de cateva zile..privind-o uimita pe Catinca! Nu, nu este vorba despre instinctul matern al meu…ca mama ci de instinctul matern cu care se naste sau pe care il dobandeste un copil….
M-am pus pe citit..si am tot citit…am gasit, absolut intamplator , cateva explicatii si concepte care m-au mai luminat , scrise de un medic renumit si un profesionist in adevaratul sens al cuvantului pe care, din intamplare, il cunosc…AICI
Sa va povestesc ce m-a impins la aceasta documentare….de o perioada incoace, fata mea a devenit foarte mamoasa cu jucariile ei, dar mai ales cu un bebelus primit de la mama mea, bebelus care daca il apesi pe burtica, plange, rade, sfoaraie, striga papa, mama etc. Ce inseamna a devenit mamoasa?
1. Cand il pune sa planga il ia repede in brate si incepe sa-l legene. Pe mine asta m-a uimit cel mai tare pentru ca fi-mea nu are notiunea de leganat…ea nu a fost leganata in brate si nici nu-mi amintesc sa-i fi aratat cineva acest gest in vreun context anume.
2. Acum doua zile mi-a spus ca este mamica lui (ok, asta fusese invatata si i se explicase de catre bunica mea…ca asa cum eu sunt mama ei, ea este mamica lui bebe si trebuie sa aiba grija de el)…continuarea insa…nu i-a fost spusa de nimeni….”il ubesc muttttt si pup bebelica”…ea nu este o pupacioasa…nu pupa pe nimeni in afara de jucariile favorite (nici macar pe noi!), iar cuvantul “iubire” a fost asoaciat de o imbratisare…ori noi ii spunem ca o iubim de 100 de ori pe zi fara sa fie obligatoriu sa o si imbratisam.
3. Sta cuminte si dintr-o data tasneste de langa mine, fuge, ia bebelusul si imi spune “mami, bebelica poame (foame)…mamica da papa”….ok…din nou poate fi un comportament copiat, dar este intotdeauna asociat de ceva necopiat – gen legenat inainte de masa, cuvinte de alint etc, etc.
Exemplele ar putea continua si sunt nenumarate.
Ceea ce ma framanta pe mine este: Cat este instinct matern nativ si cat este imitatie si invatare din mediul in care traieste? Eu una, uitandu-ma la copilul meu (si stand de dimineata pana seara cu el) si stiind exact cat si ce a fost invatat, cat si ce imita…cu greu ma pot abtine sa nu ma gandesc ca, totusi, exista, intr-un anumit grad si instincte native care, legate de imitatie si invatare…se dezvolta. Apoi, vin si ma contrazic de una singura spunandu-mi: daca ele exista nativ atunci cum Dumnezeu exista mame care-si parasesc copiii, care-i lasa in metrou, care, mai rau ii omoara….mare mister. Mi-ar placea foarte tare sa gasesc o carte sau ceva care sa ma mai lumineze in acest sens….dar nu asa…filosofic…ci cu niste exemple concrete bazate pe studii reale.
Voi ce parere aveti?




Simona spus,
iunie 5, 2009 @ 11:22 pm
Parerea mea (normal, nedocumentata, pentru ca nu am facut research la subiectul asta) e ca ne nastem cu unele instincte, printre care si cel matern. Sunt aproape sigura de asta, din moment ce am vazut acelasi instinct afisat si la maimutzele bebelusi de sex feminin care manifesta acelasi instinct fatza de alti bebelusi mai mici. Si asa cum si in natura se mai da peste cap cate un circuit, asa cred ca din cand in cand mai apare si cate o mama la care “wiring-ul” e gresit si ii lipseste instinctul matern. Again, parerea mea.
oanamada spus,
iunie 6, 2009 @ 1:04 am
Subscriu la ceea ce ai spus tu..desi tocmai am citit undeva (imi pare rau ca nu am salvat!) ca “specialistii” (mor cand aud cuvantul asta generalist!) sustin ca instincetele native ale animalelor nu pot fi comparate cu cele umane deoarece, omul, mult mai evoluat ca specie (se vorbea despre o chestie genetica cu multe 0000 si xxx comparate la animale si oameni), “beneficiaza” ca sa spun asa de niste stimuli in plus (gen vorbirea- adica vocea mamei, a tatalui, comunicare vizuala, paleta de modele de imitat mult mai larga etc, etc) care deblocheaza niste simturi la nivelul cortexului…
) a fost o astfel de emisiune despre animale.
Nu m-a convins foarte tare explicatia…dar si eu m-am gandit la ceea ce ai zis tu…chiar acum o saptamana (noaptea pe la 1…ca asa apuc eu sa vad emisiuni!
carminaca spus,
iunie 6, 2009 @ 4:18 pm
habar n-am de instincte, insa copilul tau pare tras la indigo cu al meu in ceea ce priveste bebelusul. si eu ma mir la fel cum il leagana, il pupa dupa ce-i trage mucii si ii da sa si pape pana plesneste. ca nici noi n-am leganat-o, nici macar in brate, de pupat nu pupa nici de nebuna cu toate ca ea primeste pupici cu duiumul… ce ti-e si cu copii astia
hai ca devin melancolica…
iar eu nu stiu cum sa pun mai repede in cos sa fugim
) iar la casa putin ii pasa ei de bani sau ca trb sa aiba rabdare, vrea direct sa butoneze posul… luuumeeee, ce ne mai distram!!!
si zi si mie cum naiba faceti de stati asa in magazine?? ca la noi parca e stan si bran, tati e ala care alearga dupa ea, il vezi cand si cand, ca-n desene animate, adica mai intai ii vezi ei codita si apoi umbra lu’ tati
pupici again,
carmina
ps: ti-am zis eu ca sunt mai vrednica la blogurile altora??!!
oanamada spus,
iunie 6, 2009 @ 5:37 pm
Hai ca am ras cu mare pofta…..mai, tu chiar scrii misto…chiar ar trebui sa “prestezi” mai mult pe blogul tau! Pe bune! Cu magazinul…chiar nu avem treaba…Catincai ii place sa stea in carut si sa dea directive…iar eu chiar prefer directivele…decat sa alerg dupa ea!
D@n!el@ spus,
iunie 8, 2009 @ 3:57 pm
stai sa incep cu sfarsitul..
. ok. pe scurt, sunt de acord cu ei. as zice ca acest comportament afisat de copii este unul de tip imitativ; asa se explica de ce uneori ceea ce numim noi in mod comun “instinc matern” nu exista in anumite cazuri. copilul vede undeva acest comportament grijuliu si adesea sesizeaza detalii care noua ne scapa (ca de ex faptul ca “mamicile” au alt comportament fata de copii spre deosebire de “tatici”). Dar sa nu mai divaghez…asta a fost “my opinion” .
deci faza cu coshleatza miscatoare imi este extrem de cunoscuta, in conditiile in care nu reusim sa facem cumparaturi decat daca tati alearga dupa cumparaturi in timp ce noi alergam in toate directiile tragand chestii de pe rafturi.
referitor la ceea ce spuneai, eu una ador cuvantul “specialisti”..imi suna bine; ceva de genul Stallone care pregateste bombe, sau chestii asemanatoare
oanamada spus,
iunie 8, 2009 @ 4:22 pm
Ohoooo, ai reaparut in viata mea!
Bine ai venit …mi-era dor de tine….cam scurt insa…asteptam de la tine o reactie mai lunga….
Cat despre alergatul tau dupa “grasu’” meu drag si iubit….cunosc….nu v-am vazut la cumparaturi…dar imi inchipui pentru ca stiu cum este “mister” in parc!
Pentru cei care nu il cunosc pe Tudorel, poreclit cu mult drag de mine “grasule ce-ti da maica-ta de mancare” (ce i-as mai manca falcutele si piciorusele alea grasute!)…trebuie sa va spun ca domnul in cauza este pur si simplu speedy gonzales (asa se scrie?)…iar maica-sa slabeste pe zi ce trece!
Andra spus,
iunie 9, 2009 @ 3:11 am
Da, clar ne nastem cu instinct matern. Iti recomand o carte interesanta, in care sunt explicate stiintific multe aspecte din comportamentul femeilor( in relatiile cu barbatii, si invers) printre care si acest instinct matern. Cartea se numeste Why men don’t listen & women can’t read maps. Enjoy:)
oanamada spus,
iunie 9, 2009 @ 10:52 am
Andra, iti multumesc…o voi cauta (exista si la noi in librarii?)
D@n!el@ spus,
iunie 9, 2009 @ 3:26 pm
deci pt cunoscatori…cum definiti termenul “instinct matern”?- cred ca aici e o mica confuzie (:D). nu neg opiniile enuntate, doar m-am aruncat de o anumita parte a baricadei
. Oana draga…da…as fi vrut sa scriu mai multe, dar am zis sa nu plictisesc cititoarele site-ului cu aberatiile mele de tip freudian, caci dupa ce l-am abandonat pe Jung, a carui fana eram in liceu, am simtit nevoia sa recurg la “clasici”. 

2).I CAN read maps si mai stiu inca cateva femei
3) men DO listen..but not to garbage..poate ca d’aia sunt mai uniti si ajung mai departe decat multe femei.
dar asta fuse doar asa…..pt a comenta un titlu vesel de carte
ok..nu ma pot abtine…cartea asta e cumva din seria Women are from Venus &Men are from mars?
oanamada spus,
iunie 9, 2009 @ 4:00 pm
Asa da… atentie se dezlantuie….
, dar la faza cu barbatii nu sunt in totalitate de acord cu tine….majoritatea sunt asa cum zici tu…exista insa un procent (deloc neglijabil) carora li s epotriveste titlul…dar despre cele doua categorii este mult de discutat!
Iaca ce defintii am gasit eu!
H. Deutsch a fost una dintre primele psihanaliste care a studiat maternitatea şi sexualitatea feminină.
“Instinctul matern are o origine biologică, chimică şi formele sale primitive sunt mascate de conţinuturile psihologice. Dragostea maternă este expresia afectivă directă a relaţiei pozitive cu copilul, iar trăsătura sa dominantă este tandreţea. Spiritul matern înseamnă pe de o parte un ansamblu caracterologic particular care impregnează întreaga personalitate a femeii şi pe de altă parte fenomenele emoţionale care par a fi în relaţie cu slăbiciunea copilului, cu nevoia sa de ajutor”
In viziunea mea instinctul matern este acel cumul de reactii, gesturi (tandrete, ingrijorare, mangaiere, strangere in brate, alinare, dorinta de apropiere etc, etc), sentimente manifestate verbal sau nu facute in principal nepremeditat…nefiltrate prin gandire….ca sa ma explic: daca imi vad copilul plangand nu stau sa ma gandesc inainte daca sa-l iau in brate sau nu si sa-l alin. Il iau in brate pur si simplu, il mangai, il linistesc etc. Asta asa…ca sa fiu scurta, dar pot aprofunda.
2 si 3) Si eu citesc harti
D@n!el@ spus,
iunie 10, 2009 @ 9:25 am
nu putea fi decat o femeie cea care a dat definitia asta
)))). mare nimereala. dap stiu la ce e referi, dar cred ca termenul “instinct” e un pic cam fortat pt a defini toate aceste manifestari. Helene Deutsch, the psychology of women?
ai dreptate la faza cu barbatii, sunt si d’aia..clar…iar aia nu ajung nicaieri
nu aveam dubii ca nu citesti hari :*
…hai ca am divagat rau
D@n!el@ spus,
iunie 10, 2009 @ 9:22 pm
dap.am vazut ce ziceai de Grasu’…adica speedy. din pacate eu nu slabesc in ritm ametitor. iar el e si mic si gras, iar dupa ce ca e gras, mai e si mic LOL
oanamada spus,
iunie 10, 2009 @ 11:37 pm
1. Faptul ca e mic e un mare avantaj pentru ca poate sa beneficieze de multe lucruri de care noi, adultii nu beneficiem. Faptul ca este grasan este un alt beneficiu ca vezi bine ca daca face greva foamei nu se vede asa tare ca la unul slab!
Pricipisi rationamentul????
Cat despre mataluta…esti slaba…nu ai nevoie de ritmuri ametitoare!