Despre alimentatia copilului si nu numai – broccoli

Una din legumele pe care o folosesc extrem de des in mancarurile preferate ale Catincai, inca de cand era mai micuta, este broccoli.

La mine in casa s-a mancat intotdeauna conopida pe care eu nu o sufar…nu-i suport nici macar mirosul. S-a mancat intotdeauna si broccoli, o „ruda” a conopidei si verzei pe care l-am adorat din prima secunda si pe care stomacul meu „paradit” l-a suportat intotdeauna extrem de bine.

Cand era Catinca mica si „diversificam” am cautat ca o obsedata informatii despre alimente, legume etc ca sa stiu exact ce contin si sa-i „construiec” o alimentatie cat mai echilibrata. Broccoli a fost una din primele mele alegeri pentru ca este cu adevarat o „bomba” de de toate.

Vreau sa impartasesc mamicilor interesate ceea ce stiu eu despre broccoli pentru ca eu cred ca aceasta leguma este obligatorie in aliementatia unui copil, dar si in alimentatia unui adult.

In primul rand broccoli este leguma perfecta pentru cei care nu au timp/nu stiu sa gateasca. Modul de preparare ideal este la aburi, la tigaie (wok) sau fierbere – dar nu mai mult de 3-5 minute. Daca se depaseste acest timp de preparare isi pierde toate proprietatile.  Cu alte cuvinte, in loc de o portie de cartofi prajiti langa un gratar de pui…faci mai repede o portie de broccoli.

Multi se feresc de broccoli, pentru ca il confunda cu deja cunocuta conopida. Nu are gustul conopidei,  nu miroase  si, dupa cum am spus mai sus, timpul de preparare este minim.

Cine-i broccoli asta?

O leguma cunoscuta de pe vremea romanilor, foarte utilizata, din cele mai vechi timpuri,  in Italia. In prezent este folosita in toate „bucatariile” internationale si este cultivata peste tot.

Ce contine?

Vitamina C si K (vitamina  necesara organismului nostru pentru buna coagulare a sangelui si formarea oaselor) in exces…nu va mint…broccoli contine mai multa vitamina C decat portocala. Continutul de vitamina C si K este de 200% fata de necesarul zilnic al organismului uman.

Vitamina A si E, cacliu,  acid folic,   fibre, mangan, potasiu, fosfor, magnezi, vitaminele B2 si B6, proteine, fier si cupru.

Impresionanta lista nu? Ei bine ea continua cu sulforafan, o substanta deosebit de activa, care dupa cum au descoperit cercetatorii are un rol esential in blocarea unor enzime responsabile de producerea osteoartritei (o forma de artrita) si a multor forme de cancer.

Pentru ce este indicat?

Broccoli a fost, in ultimii ani, subiectul multor cercetari si teste stiintifice. Avand un continut atat de bogat s-au incercat diverste teste pe esantioane mari de persoane suferind de diverse boli si iata la ce s-a constatat ca ajuta:

1. Combaterea si prevenirea diverselor tipuri de cancer.

Cancer de prostata , cancerul de san, cancer pulmonar, cancer de colon  – datorita sulforafanului despre care v-am pomenti mai devreme.

2.   Detoxifiant

3. Intarirea oaselor si adjuvant in tratarea bolilor osoase.

4. Previne apariatia „defectelor” din nastere – decat sa va indopati cu acid folic, mai bine mancati broccoli care are un continut foarte bogat de acid folic.

5. Cresterea imunitatii

6. Previne accidentele vasculare si infarctul – tot datorita sulforafanului.

7. Tratament adjunvant in bolile de plamani – tot sulforafanul.

8. Combate hipertensiunea datorita continului bogat in potasiu.

9. Ideal in curele de slabire datoritra valorii calorice scazute: contunut caloric 43 la 150g.

10. Asigura sanatatea stomacului- ideal pentru imbunatatiea digestiei, eficient impotriva ulcerului ( s-a constatat ca un cosum zilnic de broccoli duce la eliminarea bacteria Helicobacter pylori, responsabila de producerea ulcerului).

11. Stopeaza evolutia cataractei.

Cum alegi broccoli:

Dintr-un „manunchi” este bine sa alegi „buchetelele” mai deschise la culoare. Se depoziteaza la frigider, invelit in folie de plastic (cat mai ermetic posibil) si se poate pastra la rece, crud, intre 3-5 zile.

Preparare:

Se taie „buchetele” mici si se spala foarte bine. Se pregatesc ca atare (indiferent de tipul pregatirii- fierbere, la tigaie, wok, cuptor). Ma repet maxim 5 minute de gatire (indiferent de modul de preparare)

Consum:

Broccoli se poate consuma crud – este cea mai sanatoasa varianta. Poate fi introdus in salate, dar totusi, putini sunt cei care il consuma astfel.

Ca moduri de preparare puteti  le puteti alege pe cele mentionate mai sus. Poate fi folosit ca garnitura sau ca fel de mancare. Puteti adauga sosuri dupa preferinta – de branza, de cascaval, de lamaie etc. Poate fi amestecat cu alte legume si servit ca garnitura.

Broccoli si copiii:

Este unul din punctele cele mai importante ale acestei postari. Este o leguma „distractiva”. Catinca este indragostita de broccoli pentru ca ii plac „florile”, il aseamana cu un copacel, ii numara crengile, ii face placere sa-l manance cu mana si sa muste cate putin pana nu mai ramane nimic din floare sau din copac. Eu i-l dau de regula sub forma de garnitura la carnita (oparit sau facut la tigaie) si incerc sa-l adaug intotdeauna la supa, la final, cand aceasta da o ultima data in clocot.

In speranta ca v-am trezit interesul va urez…pofta buna!

15 răspunsuri so far »

  1. 1

    ayandari said,

    Si eu ii dau foarte mult broccoli lui Ayan, i-l prepar fie la aburi, fie i-l fac la cuptor cu usturoi si putin sos de rosii, ca si garnitura pentru peste, pui sau ficat.Ii place la nebunie.In supa nu am incercat inca, dar ai venit cu o noua provocare, am sa incerc si eu.La noi cea care uraste conopida sunt eu, copilul mananca fara niciun moft si uneori mai cere.

    • 2

      oana said,

      Mai Amira…iar semanam la ceva…:D. Ce face Ayan, cum se simte?

      • 3

        ayandari said,

        Ayan a facut iar febra si eu m-am cam panicat, caci nu stiu daca pana la urma nu voi fi nevoita sa-i administrez totusi un antibiotic.Tusea a mai cedat oarecum dar el este bleg rau, sta numai in pat si nu se joaca deloc, zace.

  2. 4

    […] Despre alimentatia copilului si nu numai – broccoli Sun Jan 30, 2011 15:33 pm Una din legumele pe care o folosesc extrem de des in mancarurile preferate ale Catincai, inca de cand era mai micuta, este broccoli. La mine in casa s-a mancat intotdeauna conopida pe care eu nu o sufar…nu-i suport nici macar mirosul. S-a mancat intotdeauna si broccoli, o “ruda” a conopidei si verzei pe care l-am […] […]

  3. 5

    […] In plus despre acest subiect poti citi aici: https://oanamada.wordpress.com/2011/01/30/despre-alimentatia-copilului-si-nu-numai-broccoli/ Tags: antifungic, intarirea imunitatii, pau d'arco candida, tratare […]

  4. 6

    Ada said,

    Si noi suntem fane broccoli. Amlia (3.5 ani) mananca foarte des (deocamdata) ca si garnitura la peste/carne. Eu il fac la aburi sau il opresc 3 min, dupa care adaug ulei de masline si zeama de lamaie. Uneori rad cascal sau pun o feliuta subtire si il topesc putin la microunde. Sotul nici nu vrea sa auda de broccoli, iar eu manca asa , mai mult ca sa ma vada fetita. Oricum este varianta cea ma usora si al indemana, il folosesc si in concedii oriunde. In maxim 5 min deja ai garnitura si copilul poate manca.
    Este foarte bogat in Ca si alte substante. Noi nu am fost invatati cu asa ceva, insa sunt foarte incantata ca fetita manaca.I-ma dat cei drept de foarte mica asa ceva, cum a inceput sa pape mancare solida. In schimb nu o pot convinge sa manace ficat.

    • 7

      oana said,

      Ada, foarte bine ca mananca…cum spuneam eu sunt obisnuita cu broccoli, dar sa stii ca nici tatal Catincai nu se da in vant dupa el, ca si sotul tau. In ceea ce priveste ficatul….eu am facut prostia sa-i dau ficat cand era mica, mica si acum regret. Dupa cat am citit, la cate toxine contine ficatul nici nu se merita. Catinca nu se da in vant dupa el…mananca ocazional, extrem de rar, la cateva luni cate o felie de pate facut in casa, dar in rest l-am scos de tot din alimentatie.

  5. 8

    […] de fiecare dată câte puţin în orice mâncărică pe bază de legume. Iar după ce am citit pe blogul Oanei despre minunile pe care le face această legumă şi despre multitudinea de vitamine pe care le […]

  6. 9

    Raluca Craciunescu said,

    Oana,

    De la ce varsta ii pot da broccoli? Eu am inceput sa-i dau de pe la 5 luni si vreau sa stiu daca am facut bine sau rau. Copilul n-a protestat la el (ii pun putin in supa de legume), dar am dubii sa nu fi fost prea devreme pentru el (acum are 6 luni).

  7. 11

    mama lui Luca,1an si 3luni. said,

    minunate idei,o sa incercam cat mai curand!pupici pt bebicii vostri!

  8. 13

    Gabi said,

    Si eu am asteptat sa faca piticul 7 luni sa-i dau brocoli, si desi am vrut tare mult sa-i dau, si acum ii dau cu prudenta, ptr. ca pe langa multiplele beneficii, se pare ca are si un continut mare de nitriti, ca de altfel multe alte legume…Atat am cautat informatii despre treaba asta, ca acum nici nu stiu cum sa inclin balanta: sa ma feresc de nitriti si sa-i dau putin brocoli, sau sa-i las incolo si sa aleg beneficiile, in ideea ca oricum nitritii astia sunt cam peste tot si nu avem cum sa ne ferim de ei total…

  9. 14

    Melania said,

    Multe explicatii date cu enorm de multa pasiune, multumim mult !

  10. 15

    […] de fiecare dată câte puţin în orice mâncărică pe bază de legume. Iar după ce am citit pe blogul Oanei despre minunile pe care le face această legumă şi despre multitudinea de vitamine pe care le […]


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

