Discutii despre cutremur si inundatii

Suna putin probabil sa ajungi sa porti astfel de conversatii cu un copil de 3 ani si 6 luni si totusi…

Eu nu prea o las pe Catinca sa se uite la stiri, la dezbateri sau alte emisiuni de acest gen. Minmax sau canale cu muzica sunt cam singurele la care are acces si acestea incerc sa fie limitate (nu si in ultima vreme cand am fost inchise in casa si bietul copil trebuia sa faca ceva din moment ce eu eram semi-izolata in alta camera). Azi insa, am mutat pe antena 3, in timp ce incepeam sa facem impreuna bagaje. A vazut imagini despre cutremur si valul urias…singurul lucru pe care l-a inteles initial a fost ca este inundatie. Chestia cu inundatiile se pare ca a impresionat-o intotdeauna…a mai „ciupit” imagini si anul trecut cand au fost inundatiile din Romania si a tot vazut spoturile care erau date pe acea vreme pentru cei sinistrati. Dupa vreo 10 minute am mutat programul si am plecat in bucatarie unde era deschis tot pe antena. A venit dupa  mine si m-a intrebat:

” De ce e inundatie la japonei? Ce e ala un cutremur?”

I-am explicat cum se misca pamantul si ca s-a facut un val mare din cauza ca s-a miscat pamantul.

A venit invariabil intrebarea: „Si ce fac oamenii daca vine apa mare si se misca pamantul?”

I-am explicat ca oamenii fug si se duc in locuri sigure unde nu ii ajunge apa. I-am explicat ca in Belgia  pamantul nu se misca niciodata, dar in Romania da si ca atunci cand se misca trebuie sa ne bagam in locuri sigure ca sa nu patim nimic (si i-am aratat care sunt locurile sigure).

Trebuie sa va spun sincer ca niciodata nu mi-am ferit copilul de cuvinte si semnificatiile lor. Ii este cunoscut cuvantul moarte de cand l-am pierdut pe catelul Ike. Modul in care i-am explicat a fost acela ca s-a dus la Doamne-Doamne, sus in cer si ca acolo are grija Doamne-Doamne de el pentru ca noi oamenii nu am stiut ce sa-i facem ca sa-l facem bine. I-am explicat ca este acolo cu alti catei si se joaca…asa ca..si de data asta a venit o intrebare de genul: „Oamenii mor din cauza cutremurelor?”

I-am raspuns ca da, dar mor oamenii care nu respecta regulile ca sa se protejeze si oamenii care au case vechi si nu avut grija sa le intareasca ca sa fie rezistente. Discutia a continuat in aceeasi termeni „curiosi” vreo 5 minute, pana s-a declarat complet satisfacuta si a tras concluziile:

„Inundatiile apar la oamenii care nu au canale sau la care s-au infundat canalele…adica in general la oamenii care stau cu caii” 😀 (asta i se trage de la imaginile din vara cand i-am explicat ca la tara nu prea sunt canale si atunci se inunda mai repede).

„Cutremurul face rau la oameni daca nu stau cuminti sub usa sau sub masa si daca stau in case foarte vechi si cu ziduri cazute…asa cum sunt castelele alea vechi din desene.”

„Valurile mari vin pentru ca s-a suparat pamantul pe cutremur ….” (interpretarea asta chiar nu stiu de unde a venit)

„In Belgia nu sunt cutremure, iar in Romania noi avem casa noua si bunicii la fel asa ca nu trebuie sa ne fie frica ca o sa patim ceva.”

„La Bucuresti nu sunt inundatii pentru ca am vazut eu niste domni care curatau canalul in fata, la bunica acasa.” 😀

Cam asa a decurs discutia. Nu pot spune ca mi-a placut, ca as fi declansat-o voit, dar sunt multumita totusi ca o pot invata pe Catinca, de mica, anumite lucruri, ca poate invata sa nu-i fie frica, ca poate invata sa se protejeze ..cu pasi mici se fac lucruri mari zic eu.

Mie una mi-e frica de mor de cutremure…dar nu sunt genul care paralizeaza de frica ci mai degraba genul care sta si face scenarii inca dinainte cu felul in care ar trebui sa reactioneze. Intotdeauna frica a avut asupra mea un efect de mobilizare, m-am adunat foarte repede si am reactionat asa cum trebuie si as vrea ca si Catinca sa invete, atat cat o pot invata pe limba ei si fara traume sa se protejeze si sa faca fata la orice. Unii vor spune ca e prea devreme…da, poate ca este, dar daca esti parinte si un copil vine si te intreaba, orice te-ar intreba, macar din punct de vedere psihologic nu este bine sa-l trimiti la plimbare…eu sunt de parere ca trebuie sa incerci sa-i explici, fara prea multe amanunte si fara sa-l sperii, pe intelesul lui. Absolut orice lucru, oricat de trist, de grav, de periculos  poate capata o forma educativa, poate avea nuante, poate fi explicat, chiar si unui copil mic.

Concluziile trase de Catinca, in urma discutiei noastre, mi-au indicat clar ca a inteles unde trebuie sa se bage in caz de cutremur, ca nu-i este frica…dincolo de argumentele amuzante…copilul a inteles ceea ce trebuia sa inteleaga fara sa ii fie frica

2 răspunsuri so far »

  1. 1

    Roxana said,

    Cred ca unui copil trebuie sa incerci intotdeauna sa ii spui lucrurile asa cum sunt cat mai pe intelesul lui.
    Felicitari pentru cat de bine reusesti tu sa faci acest lucru:)

    • 2

      oana said,

      Multumesc Roxana. Eu am o problema cu asa-zisa „secretomanie” a parintilor care se ascund dupa argumentul „e prea mic” sau „nu trebuie sa stie asa ceva lasa ca are toata viata sa descopere” etc. Nasterea, moartea, calamitatile, saracia, bogatia, rasele, sexul, fumatul, drogurile …toate aceste lucruri si multe altele sunt subiecte tabu in multe familii si intr-un fel, lipsa comunicarii pe aceste teme duce, in cele mai multe cazuri, la situatii neplacute, mai tarziu, in adolescenta. Ele exista, fac parte din viata noastra si, dupa parerea mea, cu cat iti inveti copilul, cu cat ii vorbesti si ii satisfaci curiozitatile, cu cat ii explici implicatiile…cu atat aceste lucruri nu il vor marca mai tarziu, nu-i vor trezi temeri sau „curiozitati”, de cele mai multe curiozitati „rele”.


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

