Din nou despre alimentatie, diversificare si cautari pe google

In timp, cititori mai mult sau mai putin fideli ai blogului nostru au fost deranjati sau chiar s-au suparat pe mine cand le-am atras atentia sai aiba grija ce recomanda pe internet si ca ar fi bine sa specifice (fie ca este vorba de medicamente, plante sau alimente) sa se consulte medicul pediatru inainte de a urma un sfat de pe internet. In ultima vreme am tot urmarit cautarile care ii fac pe oameni sa ajunga la mine pe blog si am constatat ca peste 60% dintre ele se refera la diversificare si la alimentatia bebelusului si copilului mic. Dincolo de faptul ca sunt socata de ineptiile care se cauta pe internet legat de acest subiect, sincer, sunt si mai socata de lipsa TOTALA de informare a unor mamici…Desigur, veti spune ca este un pas in fata numai prin faptul ca isi dau osteneala sa caute pe internet legat de acest lucru…si da, intr-un fel aveti dreptate…dar, dincolo de asta, dupa ce veti citi, va veti da seama ca, in „ecuatie” nu este numai lipsa de informare ci si extrem de multa prostie. Fara a vrea sa las vreo „adiere” de superioritate mi se pare strigator la cer sa-ti pui problema sa dai unui copil de 8 sau de 10 luni margarina, in conditiile in care toata lumea (ziare, medici, oameni preocupati de subiect etc, etc) „urla” cat ii tin plamanii ca margarina este nociva. Cum Dumnezeu sa-ti pui problema la cate luni ii dai bebelusului mezeluri cand toata lumea asta, in lung si-n lat vorbeste despre cat de nocive sunt? 

Cineva avea o vorba care spunea „si drumul iadului este pavat cu bune intentii”. Nu stiu daca se aplica total, dar incep sa am impresia ca, la noi, la romani, ideea indopatului, ideea umplerii frigiderului „ca sa fie”, ideea „gras si frumos”, indiferent de ce mananca, dar gras sa fie….sunt reminiscente (de pe vremea raposatului C) care parca nu vor fi niciodata inlaturate. Sa fim oare atat de disperati sa indopam copiii incat sa ajungem sa nu ne mai pese de sanatatea lor …doar ca sa fie rotunjori si grasuni in obraji? Sa fim oare atat de snobi sau de saraci incat mezelurile au ajuns sa fie considerate delicatese, musai necesare daca vrem sa avem un copil frumos si grasut si bine hranit? Stiu, este o postare violenta si poate putin dusa la extreme, dar eu una chiar nu pot si refuz sa incerc sa filtrez prin mintea mea ce poate fi in capul unor astfel de oameni. Va las sa va delectati cu „regalul” de cautari…si da, nu m-am putut abtine sa nu dau si cateva raspunsuri!

1. „Cati mililitri de suc de portocale trebuie sa beie bebe de 3 luni” – Dumnezeule mare….in primul rand nu trebuie sa „beie” ci sa bea…dar mai grav de atat, cum sa-i dai unui bebelus de 3 luni suc de portocale?

2. „paste cu pui si smantana la un bebe de 7 luni” – paste la 7 luni? Smantana la 7 luni? Pe ce lume traiesti ?

3. „snitel de pui la bebe de 10 luni” – Poftimmmmmmm?

4. „Retete cu vinete pentru bebe de 8 luni” – in afara de faptul ca se digera greu…ce aport aduc vinetele organismului unui bebelus? Da si tu o cautare pe internet sa vezi vinetele….vei vedea ca nu contin mare lucru…deci sunt doar o umplutura pe langa alte legume super bogate. De ce le-ai da unui bebelus de 8 luni? Poate pentru ca-ti plac tie….

5. „Branza de oaie in loc de vaca la bebe de 10 luni” – branza de oaie se recomanda dupa 3 ani….mai mult nu mai comentez

6. „ciorba cu otet pentru bebe 11 luni” – Lasand la o parte ca ciorba se da dupa un an si se acreste cu lamaie (exclusiv)…otet?????

7. „margarina pentru bebelusi 8 luni cu ou si cartof” – cum spuneam….

8. „Sunca la bebe la cate luni” – Au disparut legumele de pe pamant, fructele? Sunteti inconstienti?

9. „Sunca cu ou si cartof fiert la 9 luni” – alta inteligenta!

10. Ciulama de ciuperci bebe 11 luni – ciupercile, ca si vinetele nu aduc un aport important in organism…nu sunt cine stie ce bogatie, dar sunt greu digerabile si pot provoca alergii. Lasand la o parte modul de preparare a ciulamalei care este contraindicat bebelusilor…

Ultima si cea mai tare

11. „i-am dat lui bebe 11 luni  bere” – Nu pot spune decat „idiotilorrrrr”

Va las pe voi sa comentati suplimentar

39 răspunsuri so far »

  1. 1

    Beatrice said,

    Noi papam la greu legume de tot felul,fara sa caut pe net.Pe vremea bunicii nu era net,nu se cauta si nu ramanea nimeni flamand,sa nu mai punem ce rumeni in obraji erau copilasii.Vorbind de mancare mie mi-e pofta rau de mancarica de spanac.Tie iti place?Dupa o masa copioasa merge si un pahar de bere,de ce esti rea?!Pupacim fetele.

    • 2

      oana said,

      Auzi, da niste tuica nu merge? Nu de alta, dar e mai sanatoasa….mare adrevar graiesti! Mie spanacul imi place asa si asa pentru ca imi face rau la stomac, dar Catincai daca ii pui o oala sub nas, nu pleaca pana nu o termina! 😀

  2. 3

    cojocarii said,

    da’ de slana cu ceapa nu zice nimeni?? 😀 😀

  3. 5

    corry said,

    ma irita postarile care se vor a fi adevarul absolut. aceasta este una din ele. ar trebui sa te mai documentezi si tu, inainte de a judeca pe altii.

    • 6

      oana said,

      In primul rand buna ziua.
      In al doilea rand si pe mine ma irita oamenii care nu stiu sa zica buna ziua cand intra prima data in „casa cuiva” si cei care sunt iritati doar ca sa-i usture. Daca tot ai aruncat ghiuleaua…poate ar fi mai interesant pentru discutie (asta daca doresti sa lansezi o discutie utila pro si contra) nu doar sa ma ataci pe mine, sa imi spui si in care parte a postarii mele vorbesc ca o persoana nedocumentata: in aia cu margarina, in aia cu vinetele sau in aia cu berea? 😀 Acum serios vorbind…aici nu este un forum unde fiecare vine, arunca cu noroi si pleaca. Daca esti atat de documentata vino cu argumentele contra. Eu nu m-am nascut invatata si daca ai citi acest blog mai des ai putea vedea ca nu ma apuc sa fac afirmatii decat dupa ce ma verific prin documentare (este oarecum o reminiscenta a profesiei mele). Asa ca buna ziua si daca mai ai dorinta sa comentezi pe acest blog care te „irita” te rog s-o faci documentat nu doar sa arunci pumnul de nisip si sa „pleci”!
      PS: Pe blogul personal, in general, fiecare are dreptul sa judece pe cine doreste….postarea mea nu era de acest gen, dar probabil te-a „atins” pe tine intr-un punct si te simti lezata.

      • 7

        corry said,

        Ai dreptate, am fost putin nepoliticoasa (probabil inspirata de violenta articolului tau). Deci: buna ziua!
        Cat despre toate celelalte.. In primul rand un blog public, cu gazduire gratuita, nu este „acasa”, ci exact un spatiu public, pe internet, unde nu prea ai cum sa iti impui propriile reguli (decat prin stergerea comentariilor probabil, dar asta este alegerea ta proprie si personala). Daca il consideri „casa” si vrei sa alegi cine „iti calca pragul” aka te citeste, ai putea sa-l protejezi cu o parola si sa inviti pe cine ai chef. Pana atunci, daca il expui publicului larg, asteapta-te sa fie tratat ca atare: un loc de trecere, si atat.
        In al doilea rand, articolul tau nu invita la o discutie, de asta nici nu m-am obosit sa aduc argumente pro sau contra. E doar o rabufnire de frustrari, eu asa l-am perceput. Dar nici nu am aruncat cu noroi, asa cum spui. Ti-am oferit un feedback pe ce ai scris, atat. Acum ca ai intrebat, iti spun ca nu sunt de acord cu unele dintre comentariile tale (cum ar fi cel legat de vinete, ciuperci si alte chestii inofensive, care tie ti se par total nepotrivite) din urmatorul motiv: consider ca baza alimentatiei unui bebelus (sub 1 an) o constituie laptele matern sau laptele praf (intr-un caz mai putin fericit). Rolul mancarii solide il vad ca si completare de vitamine si minerale, dar si ca familiarizare cu gusturi, texturi si culori noi, de creare a unor obiceiuri alimentare diverse si deschidere catre mancaruri noi. Functia asta din urma nu mi se pare deloc de ignorat, daca vrem sa nu avem „picky eaters”. Nu vad nici o tragedie in a oferi din cand in cand unui bebelus trecut de 6 luni o mancare in care nu toate componentele sunt „super alimente”.
        Cand am zis de lipsa de documentare, m-am referit la informatiile noi (inclusiv de la OMS si Org Americana de Pediatrie), conform carora, dupa 6 luni, sistemul digestiv al bebelusului este pregatit pentru a gusta mancare „normala”. Acum ca la noi „normal” nu inseamna neaparat sanatos, ci plin de sare, prajeli si mezeluri, asta e alta discutie. Sigur astea sunt de evitat. Dar cand va vad asa oripilate de sarmale (care pot fi gatite cu ingridiente sanatoase si nutritive, fara grasimi, prajeli, etc.), mi se pare ca exagerati.
        Dar nici macar asta nu e marea problema, ci faptul ca ii pui in aceeasi oala pe toti, catalogandu-i drept „prosti” si „idioti”. Asta e nemultumirea mea. Si faptul ca prezinti solutiile oferite de tine, planul tau de diversificare, ca fiind adevarul absolut, la care ar trebui sa se raporteze toata lumea.
        Daca intentia ta era una productiva, de a schimba ceva, de a ajuta un copil de parinte neinformat, mi se parea muuult mai util un articol in genul raspunsului pe care l-ai dat Ceciliei, o mica analiza, cu sfaturi, recomandari.
        Dar tu ai ales sa-i numesti prosti si atat.
        Iar argumentul ca blogul personal iti da dreptul sa judeci pe cine doresti, mi se pare de-a dreptul jalnic.
        Consider ca in cresterea si educarea copiilor nu exista solutii universal valabile sau universal corecte. Fiecare familie este unica, are propriile conditii si preferinte, de asta nu mi se pare o idee buna sa-i judeti pe toti cei care nu fac asa ca tine.
        Ca si exemplu practitc, m-am uitat in planul tau de diversificare si nu sunt de acord cu FOARTE MULTE chestii, dar e ok sa fie asa, fiecare alege ce i se potriveste mai bine propriului copil si propriei familii. Nu-mi voi permite niciodata sa iti adresez calificative jignitoare pentru ca ai facut propriile alegeri.
        Sper sa nu te deranjeze un raspuns asa lung, asta am avut de zis.
        Numai bine!

      • 8

        oana said,

        Corina…sa revenim…buna ziua. Nu te-ar fi mirat „violenta” articolului meu…daca ai fi citit mai multe articole pe care le-am scris in ultima vreme legate de acest lucru. Mai mult de atat, cei care citesc frecvent blogul meu, scriu si ei despre aceste lucruri, serii intregi de articole legate de carentele profunde in ceea ce priveste alimentatia si diversificarea.
        Intrucat vad ca nu „te lasi” 😀 si doresti cu orice pret o polemica pe fiecare dintre afirmatiile mele…sunt dispusa sa intru in joc cu conditia sa pastram un ton civilizat.
        Blogul meu este „acasa” si asa va ramane pentru ca, desi este public, am avut libertatea sa-mi aleg interlocutorii. Cu alte cuvinte, da este public si il poate vizita oricine, dar eu sunt cea care decide cine comenteaza sau nu pe acest blog. Excat cum spuneai…poti sa citesti si sa ma injuri in gand (sau chiar in scris), dar nu vei fi publicat pentru ca eu nu accept, pe blogul facut in pincipal pentru copilul meu, limbaje deplasate. Constat ca spre finalul comentariului tau ai avut si tu o astfel de „scapare” si sper sa fie doar o scapare…nu nu este deloc jalnic faptul ca pe blogul tau poti sa judeci pe cine vrei…este o tara libera, suntem oameni liberi si tocmai de aceea avem drepturi, libertati…chiar si libertatea de a inchide un blog care nu ne place si nu vrem sa-l citim sau care ne irita. Tie insa, ti-a placut sa rastalmacesti ceea ce am zis eu…am spus ca la modul general, putem judeca pe un blog pe cine vrem noi si ce vrem noi, dar ca eu nu am facut acest lucru si nu am dorit sa fac acest lucru. Singura calificare de „idiot” am facut-o in privinta celei sau celui care a dat copilului alcool..tie ti se pare vreo dovada de intelgenta sa-i dai bebelusului alcool…ascunzand faptul in sine sub argumentul „fiecare familie este unica”? Revenind, eu nu judec pe nimeni si am avut intotdeauna bunul simt sa specific (cam in toate articolele in care am facut eu personal recomandari privind alimentatia) ca este necesar ca fiecare sa consulte un medic pediatru inainte de a aplica un tratament sau altul, de introduce un aliment sau altul etc. Mi se pare o chestiune de bun simt sa procedez asa, cu atat mai mult cu cat, nici eu nu am facut dupa capul meu ci dupa recomandarile medicilor. Spui tu in comentariu ca in educarea copiilor nu exista retete universal valabile…in alimentarea lor exista…si pentru ca tot ai pomenit de OMS…iaca si tu crezi in chestii universal valabile, dar nu universal corecte (avand in vedere ca OMS nu se ia dupa studii aprofundate ale fiecarei tari – asta aporopo de alimente disponibile, obiceiuri alimentare si clima) ci dupa niste studii, efectuate pe un esantion reprezentativ da, dar reprezentativ la nivel global nu local (aici daca vrei detaliez separat pentru ca nu se tine cont de clima, mediu, alimentatie, etc). Sunt perfect de acord cu tine cand spui ca un copil trebuie obisnuit cu gusturi, texturi si culori (chiar si eu am spus-o in postarile mele), dar te contrazic cand spui ca dupa 6 luni OMS recomanda mancare normala. OMS recomanda mancare echilibrata (si apropo tot ei recomanda introducere diversificarii la un an la copiii alaptati la san…care, conform tutuor medicilor – nu numai romani pentru ca eu traiesc in Belgia de doi ani, nu este o idee buna pentru ca produce o incetinire in ceea ce priveste dezvoltarea masticatiei si a procesului de digestie). Cand spun echilibrata si sanatoasa ma refer si la faptul ca tot OMS prezinta niste liste clare cu alimente care pot sau nu pot fi introduse (din X motive) in alimentatie, pe varste si pe numar de luni, luand in calcul potentialul alergic al acestora, potentialul digestiv etc….despre asta eu am mai scris (era un subiect despre cum se face diversificarea in alte tari decat Romania). Nu, in acest articol intentia mea nu a fost una productiva (a fost productiva atunci cand am scris articole despre alte alimente, despre diversificare)…ci doar o urmare a unei lungi serii de articole pe care le-am citit pe alte bloguri, le-am scris chiar si eu…o dovada clara ca multora nu le pasa. Orice ai vrea tu sa-mi spui….nu cred ca un parinte (si aici facem complet abstractie de partea finainciara sau de cazuri particulare cum este cel al Adelei) informat si dornic sa dezvolte un copil sanatos ii va da sarmale „ca la mama acasa” la varsta de 8 luni, sau sunca (cu toata pleiada de E-uri si porcarii in ea). Diversitatea in alimentatie, zic eu si o cred cu tarie, nu consta in a obisnui copilul sa manance de bebelus sunca, cremvursti si slanina si sa bea bere…ori noi exact despre asta discutam…astea erau cazurile expuse mai sus. Legat de vinete si ciuperci….am sa detaliez ca sa vezi ca nu sunt neinformata. La momentul cand am vrut sa i le introduc in aliementatie copilului, am intrebat pediatrii (nu unul, mai multi pentru ca din fericire am mai multi apropiati si din „garda veche” si din cea noua) daca sa le introduc, cum este mai bine sa le prepar si ce aport au…asa am facut cu fiecare aliment in parte pentru ca am avut eu ambitia sa le combin in asa fel incat sa echilibrez cat mai mult aportul de vitamine si minerale. Raspunsul a fost ca atat ciupercile cat si vinetele nu aduc mare lucru in organism comparativ cu alte legume care trebuiau favorizate la acea categorie de varsta. Ca atare, vin in sprijinul celor spuse cu faptul ca vinetele contin 93% apa si doar 7% minerale si vitamine, fiind o sursa medie spre mica de potasiu (cam 200mg/100 de grame)…restul sunt aproape de 0 mg. Pe de alta parte sunt bune pentru hidratare si pentru regimurile de slabire…dar asta nu e pentru copii nu? In ceea ce priveste ciupercile, in afara efectului lor indigest sunt si mai slab „dotate” (100g = 2 mg de vitamina B5, 1 microgram de vitamina K, 12-15 micrograme de vitamina B8, 1 mg de zinc, 3-5 micrograme de seleniu). Modul de preparare al celor doua le poate face si mai indigeste – despre acest lucru gasesti cu siguranta cautand pe internet. Ca atare, nu m-am hazardat cand am spus ca aportul lor, comparativ sau nu cu alte legume nu este unul de luat in seama. Calculand beneficiu/ potential efect negativ (vezi indigestie) am ales evident sa nu i le dau decat tarziu, dupa 2 ani.
        In incheiere…din randurile tale am dedus ca esti adepta unei alimentatii sanatoase, dar nu condamni „scaparile” si te aprob. Ceea ce nu ai inteles tu, era mesajul „printre randuri al postarii mele”….cautarile alea pe internet nu sunt „niste scapari” niste chestii pe care le dai copilului „sa guste” pentru a-si largi orizonturile…sunt preocuparile unor mame care vor sa introduca la modul serios, in alimentatia copilului, asa ceva…aici aparea gravitatea situatiei. Daca vreau sa-i dau sa guste …ii dau sa guste si punct…de la o lingurita sau de la doua linguri…teoretic nu se poate intampla nimic (desi am auzit cazuri care m-au cutremurat…apropo de „secretul gustului” in mancarea bebelusului), practic insa…numai faptul ca iti pui problema sa-i dai sunca la cateva luni…este un semnal de alarma.
        In incheiere…planul meu de diversificare nu este al meu…este al unui medic care a avut deschiderea sa stea dupa fundul meu (poate si pentru ca ne este ruda) si sa-mi raspunda la miile de intrebari, un medic in care am incredere in primul rand pentru ca tine cont de cercetari, tine cont de toate chestiile aduse la zi si crede in alimentatie echilibrata si sanatoasa. Desigur, multe dintre lucrurile din planul meu nu sunt „ca la carte”, cum scrie OMS sau alte organizatii, dar au justificari sau hai sa zicem, cel putin pentru mine, argumentele date au fost suficient de convingatoare ca sa ma faca sa le aplic.
        Numai bine
        Numai bine si tie

    • 9

      Aleena said,

      Buna ziua, exagerat mi se pare sa nu dai ciorba la un copil decat dupa un an.Interesant ar fi sa se comenteze si argumenteze in acelasi timp.Asa cum facem la copii:un NU, vine argumentat intotdeauna.Multumesc

      • 10

        oana said,

        Aleena…ma bucur ca ti se pare exagerat sa nu dai ciorba si ma intristez ca-i spui copilului NU. Copilul trbuie crescut fara prea multe NU-uri, fie ele si argumentate. Pozitivismul este unul din lucrurile cele mai bune in educatia copilului. Revenind la ciorba, argument. Ciorba presupune calire a legumelor, ceapa, ulei si ceva care acreste. Toate cele enumerate sunt contrainidcate copiilor: calitul cepei si legumelor in special, acritul, uleiul in exces. Ti-am argumentat….sper ca esti multumita…

      • 11

        Andreea said,

        buna, oana
        ciorba nu presupune neapara prajeli ori acrire. Eu locuiesc in Ardeal si fac ciorbe pentru fetita mea de un an si 5 luni fara sa calesc legumele, fara sa pun ulei ori otet/lamaie. Sunt doar legume fierte, multe si diverse, carora le adaug, dupa caz, orez, paste ori smantana.
        O zi buna

      • 12

        oana said,

        Andreea, ciorba ta NU presupune prajire. Ciorba majoritatii presupune acrire si calire! 😀 Ce este neacrit e supa! 😀 oricum…sunt de aceeasi parere cu tine ca merge foarte bine cum spui tu.

  4. 13

    cecilia said,

    Buna,sunt noua pe blogul tau si ma intorc sa-l citesc chiar daca uneori nu sunt de aceeasi parere cu tine.Sunt de aceeasi varsta cu tine si ma intreb ce gateau parintii tai cand erai mica?Eu imi aduc aminte ca fructe exotice nu erau decat de sarbatori,cel putin eu asta imi aduc aminte deci ,mancam mere la greu si fructele de sezon:capsuni ,piersici,struguri.Nu am mai auzit pe nimeni de mult sa dea copiilor gris cu lapte ,cu gem sau supa de galuste in schimb aud tot felul de retete care ma lasa masca.Cred ca fiecare face cum considera ca este mai bine pentru copilul lui,nu putem sa le spunem anumitor mamici sa faca cum facem noi pentru ca fiecare are un buget si sincer la unii parinti care nu-si permit te-ai gandit cat costa mai multe legume la un loc acum ca nu suntem in sezon…….nu mai pun fructe………carnita,de vita ,peste,de aceea cred ca pentru unele este mai usor sa ia un mezel chiar daca nu e sanatos sau stiu eu ce mancare care este mai ieftina si tine mai mult la stomac.Eu privesc lucrurile din toate unghiurile si ma gandesc si la cei care nu-si permit si crede-ma sunt multi.Sper sa nu te superi……..in mare parte sunt de acord cu tine dar cred ca este un subiect unde nu putem sa ne dam prea mult cu parerea pentru ca nu stim fiecare cat are si ce are.Sa ai o zi frumoasa!

    • 14

      oana said,

      Buna Cecilia si bine ai venit pe blogul meu. Iti multumesc pentru comentariu si am sa-ti raspund la fiecare lucru in parte.
      1. Eu am crescut (prima parte a copilariei cu bunica mea) care mi-a gatit intotdeauna sanatos. Mezeluri am inceput sa mananc „fara numar” cand am ajuns adolescenta si ai mei nu mai puteau sa-mi controleze 100% alimentatia. Ce-mi dadeau de mancare: mancaruri gatite, spanac, urzici, mancaruri cu carnita, mere, pere, struguri…cam tot ceea ce reuseau sa faca rost bun si sanatos pe vremea aceea. Nu, nu am mancat decat rar salam cu soia si da, fructele exotice se rezumau la bananele pe care mi le facea rost cu mare greutate bunicul meu. Nu, nu am fost hranita nici cu slana, nici cu grasimi, nici cu tone de ulei, nici cu margarine, prajeli, rantasuri etc.
      2. Acum…grisul a fost interzis la bebelusi din cauza faptului ca are continut mare de gluten si din cauza ca nu aduce aport de nimic in organism…doar umfla si creeaza senzatia de satietate. Gemul nu se da nici el pana spre un an din cauza continutului mare de zahar. Supa cu galuste, favorita fiicei mele, exista in alimentatia ei acum cand are 3 ani, asa cum a existat si la 2 ani.
      Eu am inteles foarte bine care este ideea comentariului tau, dar nu te pot aproba. Stii de ce? In momentul in care ai un copil mic nu-ti poti permite sa te joci cu sanatatea lui (teoretic!). Cunosc foarte multi parinti care mananca prost (inclusiv junk-food), fie din motive financiare, fie pentru ca au ei o alimentatie dezechilibrata, dar copilului fac eforturi si ii dau ceea ce este sanatos. Obiceiurile alimentare se formeaza din copilarie si da, azi nu mai este ceea ce era pe vremea noastra. S-au schimbat radical toate, de la continutul real al alimentelor (inclusiv cele naturale, neprocesate), s-a evoluat medical si s-a descoperit ca foarte multe alimente, daca sunt introduse foarte devreme in alimentatia copilului pot provoca alergii, probleme de sanatate etc. Daca pe vremea noastra se mancau mere „lovite” (garantia faptului ca nu erau injectate cu nimic) acum, pe tarabe, vezi 99% numai mere mari, frumoase si lucitoare care iti fac cu ochiul…Da, stiu cat costa legumele la un loc…dar sincer, daca nu as avea banii necesari as alege sa mananc eu mai prost si decat sa dau banii pe 200 de grame de sunca imbibata cu tot felul de porcarii sau pe cremvursti facuti din pasta de resturi de carne, oase si zgarciuri….as prefera sa cumpar cu aceeasi bani o mana de spanac sau sa-i fac copilului un „ghiveci” cu morcov, cartofi, dovlecel si rosie…una peste alta, daca le iei (chiar si la bucata) tot acolo ajungi. Un alt lucru pe care vreau sa ti-l subliniez pentru ca l-am vazut cu ochii mei la mai multe mamici…este comoditatea. Decat sa stai sa „pierzi vremea” sa prepari un mic dejun sanatos (si fierbi un ou, sa faci o salata de fructe sau de legume rase sau taiate bucatele, sa prepari o branzica de vaci in casa pe care s-o amesteci cu un mar sau cu o banana) nu este mai simplu sa deschizi frigiderul si sa-i arunci copilului in farfurie o felie de sunca si tu sa-ti vezi de treaba? Dincolo de asta, cunosc parinti care refuza, ca si mine sa le dea copiilor mezeluri care, au fost inlocuite cu succes de „mezeluri de casa” – obiucata de carne, facuta la cuptor si taiata feliute subtiri.
      Merg si mai departe cu rationamentul…cine are bani sa plateasca internet si timp sa stea sa caute astfel de prostii pe internet in mod cert are bani sa dea pe un pumn de loboda, sau pe o salata …crede-ma cecilia, oricat de sarac sau de strans la punga ai fi pentru copil reusesti intodeauna sa gasesti variante sanatoase, daca vrei!Cunosc pe cineva care este in situatia pe care ai descris-o tu mai sus si care, a diminuat ratia de carne din alimentatia sa, a diminuat alte cheltuieli nenecesare (gen bauturi carbogazoase etc) pentru a „face loc” in buget pentru mancare sanatoasa pentru bebelusul pe care il are.
      Legat de retetele care „te lasa masca”…este tot urmarea faptului ca am evoluat – pe vremea noastra nu se gaseau kiwi sau broccoli, dar azi exista si le-au fost demonstrate calitatile…de ce sa ne ferim de nou si sa fim conservatori daca aduc beneficii organismului. Daca te vei uita in planul de diversificare al fiicei mele vei gasi mancaruri alambicate dupa varsta de 2 ani- pana la doi ani vei gasi mancaruri traditionale preparate dietetic, in conformitate cu ceea ce avea voie copilul la varsta aceea. Te mai astept,
      Numai bine

    • 15

      zoozie said,

      Nu pot sa nu ma bag si eu in discutie. In primul rand, detest ideea de a face economie pe fundul copiilor. Renunti tu ca parinte la orice; nu mai fumezi, nu mai bei (ma refer si la tata, ok?), nu te mai imbraci, accepti lucruri de imbracat de la alti copii, cum face mai toata lumea, in fond, dar copilul trebuie sa aiba ce-i trebuie, ma refer la un strict necesar: nu foloesti scutecele pampers dupa ce le usuci pe sarma, nu ii dai margarina ca untul e scump (macar de-ar fi asa).; nu gatesti cu carnati cand exista macar carxcasele de pui dinc are poti face o ciorba decenta… Apoi nu stiu de unde ai scos-o pe-asta cu mezelurile care ar fi ieftine, cand carnea e mult mai ieftina decat orice mezel. Iarasi nu inteleg, cum sa faci economie si la legume? Cum procedezi, pui vegeta sa dai gust mancarii unui copil de 10 luni? pe-asta nu o pui nici in mancarea de adulti.

      Hai sa fim seriosi, e vorba doar de lipsa de informare, se poate manca sanatos, poate nu neaparat foarte variat, pe bani putini. Been there, done that. Da, stiu ca e viziunea „normala” am mai auzit-o si in jurul meu in forme variate, dar mai degraba e brainwashing decat spirit de economie. Scuze ca posteza sa direct, sunt deja la munca si timpul meu e numarat, dar nu m-am putut abtine!

      • 16

        oana said,

        Zoozie…vin si eu sa te sustin in cele afirmate – (pentru cei care nu stiu zoozie este cel mai cinstit critic al meu la toate postarile si da, ma cearta cand spun lucruri neadevarate sau gresesc in informare!). Aata cu scutele pampers refolosite nu stiam…e noua :D. Mi mi s-a spus la un moment dat (in parc o mamica) ca nu-i da unt ca-i prea gras si prefera margarina ca e mai „dietetica” soo…completez ce spui tu…poti sa gatesti si carnati (sa zicem la un copil de 3 ani- nu discutam de bebei), daca toci mata carnea de pui sau de curcan si amesteci cu mirodenii si chiar cu legume (in Belgia exista carnati cu pui si spanac, am mancat eu!) si il pui pe gratar sau la cuptor. Catincai nu-i plac carnatii, dar la gradinita la ea…bucatarul mi-a spus ca asa i prepara si il cred pentru ca ei sunt foarte strict controlati acolo. Partea cu renuntarea am spus-o si eu…si chiar cred in efectele ei..le-am vazut.

  5. 17

    Dana said,

    Buna Oana,
    dupa o indelungata absenta intru si eu din nou sa-ti zic ca abea astept sa incep diversificarea la bebe2 sa ma inspir din retetele tale. Miruna era mare cand ai scris tu despre diversificare si cu toate ca am capatat experienta cu ea, acum parca am mai uitat ce aliment la cate luni se da. Asa ca o sa-mi fie foarte folositoare cele scrise de tine. Cat priveste aberatiile celor care cauta pe net, eu zic sa nu te enervezi ca nu are rost.
    Cat stati in Ro? Poate ne intalnim in parc, din aprilie vreau sa incep sa-l scot si eu pe bebe ca acum are abea 10 zile. Asa ca o sa o iau pe Miruna de la gradinita si dupa 6 seara venim cu totii in parc.
    Felicitari pentru progresele facute de Catinca, se vede ca te ocupi de ea, eu te-am tot citit, cu scrisul mai greu ca am lucrat pana aproape sa-l nasc pe bebe si acasa seara trebuia sa fac diverse activitati cu Miruna.
    Pupici!

    • 18

      oana said,

      Buna Dana, ma bucur sa aud vesti despre voi. Oauuuu…bebe 2, felicitari! Sa fie sanatos (sanatoasa?) De abia astept sa ne vedem in parc…noi stam pana dupa Paste. Va pup si pupici Miruniciii

  6. 19

    Olivia said,

    Mi s-a facut rau cititnd cautarile de mai sus. Si mi-am adus aminte de un bebelus de 8 luni din parc, care manca sarmale. Ce de obezitate, ulcer si diabet o sa iasa din alimentatia asta.. de-aia suntem un popor de bolnavi. Dar nici nu informeaza nimeni masele asupra alimentatiei sanatoase.

    • 20

      zoozie said,

      Mie si cititnd commenturi.

    • 21

      oana said,

      Subscriu Olivia, chiar daca stiu ca unii cititori iar imi vor sari in cap. Pana la urma insa, dorinta de informare trebuie sa vina si de la noi…”deschiderea” catre asa ceva tot de la noi trebuie sa vina. Traditionalismul…si aici nu ma refer la sarmale ci la clasicii biscuiti cu mar sau gris nu este intotdeauna solutia cea mai buna…sau cea corecta.

  7. 22

    adelamaria said,

    Mie imi place cum gandesti si imi place de mor cum ai crescut-o pe Catinca! Sincer! Insa am cateva observatii:
    – prima ar fi cea legata de posibilitatile financiare si pe care, recunosc, ai demontat-o deja destul de argumentat :)…
    – a doua ar fi cea legata de mentalitatile si educatia primita in copilarie de cei care acum sunt parinti si care inca mai au parte de multe, f. multe presiuni din partea familiei extinse! Nu e o scuza, de acord, dar poate fi o explicatie pana la un punct…Nu raporta totul la modul in care ai fost crescuta tu, de exemplu…Ai fost un copil norocos, cu experiente destul de iesite din tipare daca nu ma insel foarte tare. Asta nu se vrea o judecata emisa aiurea, pur si simplu asa mi se pare mie din ce scrii, din cum scrii, din cum gandesti. Si bravo tie si bravo alor tai!…Dar nu poti raporta totul la ce ti s-a intamplat tie. Gandeste-te ca sunt oameni care au crescut cu lipsuri poate. Care si-au dorit, copii fiind, salamul pe care il manca la doua zile Costica…Aici vorbim de experiente care te marcheaza, indiferent cata reclama pentru o alimentatie sanatoasa se face in media la momentul actual…
    – a treia observatie e legata strict de mine, mama de copil care nu mananca. Si pe care am incercat numai eu stiu cat si cum sa-l cresc „dupa carte”. Si i-am luat tot ce-am crezut ca-i mai sanatos. Si i-am facut in casa tot ce m-am priceput. Si unde nu m-am priceput, am invatat, m-am straduit…Stii de cate ori am plans de frustrare pentru ca Nana refuza absolut tot ce-i pregateam? Stii cat de rau ma doare esecul asta? Stii cat cheltui si cata mancare sanatoasa arunc pentru ca fiica-mea nu serveste? Ieri am cumparat avocado si cartof dulce pentru ea in primul rand, dar si pentru noi. In realitate, am doua posibilitati – le mananc eu sau se strica si le arunc. A, ba nu, pot sa invit la masa pe cineva care sa le manance :)…Nana aseara mi-a cerut sandwich cu mortadela…E drept ca am facut sandwich-ul si cu niste rosii cherry, iar apoi i-am oferit si o placinta cu mere facuta in casa, dar a mancat mezel practic. E vina mea ca am in casa? Ca-i stie gustul? Crede-ma, am incercat pana la disperare cu piept de curcan/pui pregait in casa, pateu facut in casa, ou fiert, cu branza de vaci cu fructe, iaurt, salate mai exotice sau mai putin exotice, cu lapte cu cereale, mancare adecvata varstei. Mi le refuza! Cat ii poti refuza mancarea uni copil care la 3 ani si 4 luni are 100 cm si doar 12 kg? Cat de mult iti vor rezista principiile? 12 ore? 24 ore? 48 ore?…Cat poti tu, adult, rezista la frustrarea de a pregati, de a investi bani, timp, emotii si a te vedea sistematic refuzat? …Eu n-am reusit mai mult. E un esec si mi-l asum. Incerc sa echilibrez cum pot si cat pot. De oferit ii ofer, dar nu-i pot baga pe gat. Si crede-ma asta se intampla intr-o familie in care buni gateste divin (zilnic), tati e gurmand si ii place sa manance bine, iar mami e adepta alimentatiei sanatoase 🙂 Premizele eu zic ca exista…si totusi…
    PS. a, si mai distractiv e cand cei din jur iti spun ca oi fi fost tu bine intentionata, dar e vina ta ca e copilul asa, pentru ca nu i-ai dat „sa guste” cand era mic :((…

    • 23

      zoozie said,

      Adelamaria, n-ai vrea sa le adunam odata pe Anda si pe Nana? Ca vad ca nutresc aaceeasi „pasiune” pentru mancare. Acum serios, pe mine ma bate gandul s-o arunc in colectivitate din cauza asta, dar pana atunci poate ar fi o idee sa strang mai multi copii si sa prinda si masa impreuna. Poate a douazecea oara ar sterpeli si fi-mea ceva din farfuria cuiva :)) \

      Vai cat de bine te inteleg!!!

    • 24

      oana said,

      Te pup…ma bucur ca ai revenit.
      Ok…sa le luam pe rand:
      1. legat de posibilitatile financiare…asa cum a spus si zoozie…mi s epare absolut inacceptabil sa nu renunti la „vicii” sau cheltuieli inutile, dar sa dai copilului mancare sanatoasa ascunzandu-te sub lipsa banilor.
      2. Legat de ceea ce spui cu mentalitatile…aici ar fi mult de raspuns, voi incerca sa sintetizez. In primul rand, da, sunt de acord cu chestia cu presiunile si influenta familiei exitinse si cu obiceiurile aleimentare ale familiei. Chiar si la noi in familie….sotul meu manca pana acum cativa ani foarte gras pentru ca soacra mea si bunica lui gatesc asa, eu mananc aproape fara grasime…daca se poate deloc eu sunt foarte fericita. Cu toate acestea, fata mea a stat in grija bunicilor paterni si daca am explicat frumos ca aceasta este alimentatia sanatoasa pe care trebuie s-o primeasca (pentru ca asa consider eu ca parinte) au inteles si au facut mancare pentru ea conform regimului alimentar cu care este obisnuita. Chestia cu salamul pe care-l manca la doua zile Costica 😀 pe mine una nu ma convinge si stii de ce…am cunoscut extrem de multi oameni, oameni care au crescut la tara, in gospodariile bunicilor, gospodarii medii, sarace sau extrem de sarace, care odata ajunsi adulti au realizat ca o alimentatie sanatoasa (nu scumpa, sanatoasa) este de preferat …mai scapa si ei din cand in cand la cate o slana cu ceapa sau la cate o bucata de oaie care musteste pe gratar, dar au lasat aceste obiceiuri la o parte si pentru copiii lor s-au orientat spre ceea ce este mai sanatos. Nu sunt de acord si pentru ca exista categoria care refuza sa se informeze agatandu-se de simplul „lasa ca si eu am mancat bebelus fiind nu stiu ce si uite ce mare si frumos sunt”. Se ignora insa esentialul…mancarea nu mai este aceeasi – nici la fel de sanatoasa, nici la fel de nepoluata ca pe vremuri. Si pentru ca ziceai de mine…in ciuda faptului ca am fost hranita corespunzator in copilarie acum sunt o varza in alimentatia proprie – pentru ca, din cauza unei boli de stomac pe care o am sunt nevoita sa mananc extrem de selectiv (uneori extrem de prost). Si atunci…ma gandesc eu logic asa…cat o sa pot controla alimentatia copilului meu o voi face. Daca am noroc poate isi va pastra macar o parte din obiceiurile alimentare din copilarie ca pe cele proaste le va prelua si ea, cu siguranta, la un moment dat.
      Legat de cazul tau concret si de problemele cu Nana…asemenea cazuri ies din discutie…nu complet, dar ies din discutie in mare proportie. Pana la un punct rezisti…dar dupa ce ai incercat toate combinatiile pamantului si nimic nu merge, trebuie sa faci si unele concesii…Nu, nu este vina ta ca ai in casa mortadela, dar as putea spune (glumesc desigur nu ma lua in serios) ca este vina ta ca Nana cunoaste gustul. Cam asta este teoria pe care eu, mama de copil care mananca ce ii dau as vedea-o in cazul unei mame de copil care mananca la fel ca fi-mea. Evident acum ca daca Nana iti sta nemancata toata ziua si singura chestie pe care o poate baga in burtica e acea felie…nu ai cum sa procedezi. Ma repet…acestea sunt cazuri particulare unde nu poti judeca…dar in postarea mea…sa fim seriosi, discutam de copii de cateva luni nu de copii de 3 ani ca a ta sau ca a mea.
      Va pup

  8. 25

    Raluca Craciunescu said,

    Buna,

    Am studiat intens planul de diversificare de pe blogul tau pana sa-l primesc pe cel al pediatrei lui Radu cand, surpriza, era cam acelasi cu al tau….lucru care m-a bucurat.
    Legat de aceasta postare, cred ca problema sta mai ales in lipsa de infomare a parintilor. De ex., mie nici nu-mi trecea prin cap ca la 5 luni ii poti da copilului avocado (desi cunosc fructul, evident), sau ce e aia branza calcica, sau….sau…sunt multe. Insa daca te preocupa alimentatia piticului nu e greu sa te informezi inainte de a sari sa cumperi mezeluri…ca nu stii ce sa-i mai dai de mancare.

    • 26

      oana said,

      Raluca…la vremea cand am primit eu acel plan de diversificare era inca un val de campanie contra diversificarii timpurii. Noi am trecut peste chestia asta…(banuiesc ca deja ai citit povestea la articolul cu diversificarea) din anumite motive si am fost de multe ori tinta acuzelor. In rest, in linii mare, planul nu este mult diferit cu ceea ce recomanda medicii, desi am constatat cu surprindere ca inca exista medici pediatri care merg pe schemele vechi – cele cu gris si cu biscuiti cu mar. Ma bucur ca planul tau corespunde….si iti doresc din suflet sa si manance Radu asa cum a mancat fi-mea…adica „fara numar” 😀
      Nu cred ca problema este ca nu mai stiu ce sa le dea de mancare…este si ceea ce spunea Adela…adica presiunea familiei extinse care te bate la cap sa-i dai sa guste (lucru la care eu am rezistat eroic in ciuda presiunilor!) diverse porcarii, este si neinformarea, este si comoditatea despre care spuneam intr-un alt comentariu la acest post si mai e ceva: foarte multe mame (exact pe rpincipiul ala de care spuneam „cu gras si frumos si indopat” au impresia ca un copil nu se satura cu „frunze” (legume) si trebuie indopat ca gascanul cu de toate (biscuiti, pufuleti, chipsuri, carnati, sarmale, slana, sunca etc)…ignorand complet ca stomacul unui bebelus, dar si al unui copil mic este de 100 de ori mai mic decat al unui adult, ca digestia se face altfel si ca absorbtia alimentelor este diferita avand in vedere ca acel stomacel nu are la activ „ani de consumat mancare”. Teama asta ca un copil nu este hranit suficient cred ca o avem toate ca mame, la un moment dat….dar trebuie gandit si putin mai departe de frica organica.
      Pupici
      PS: Avocado e bun, bun si ai o infinitate de variante de combinare, mai ales ca merge combinat si cu legume si cu fructe.

      • 27

        Raluca Craciunescu said,

        Oana,

        Eu am inceput diversificarea cu Radu la 4 luni pentru ca, la fel ca si Catinca, este foarte mancacios si foarte mare, adica 8,5 kg. Pediatra care l-a masurat peste tot a zis ca e mare, nu gras, ca asa suntem si noi, foarte inalti.
        In alta ordine de idei, eu nu mananc carne de vreo 18 ani, dar asta nu inseamna ca nu-i voi da copilului carne (il las sa fie decizia lui daca va fi lacto-ovo-vegetarian ca maica-sa sau nu). Insa eu am fost crescuta cu porcariile de care vorbesti gen jumari, pomana porcului, etc si nu vreau ca Radu sa aiba asemenea experiente. Cu putin efort poti fi creativ ca sa pui in farfuria copilului ceva de calitate.
        In concluzie, imi place ca-ti sustii ideile cu tarie si la multe lucruri din postari anterioare ( nu neaparat legate de diversificare) suntem pe aceeasi lungime de unda.

      • 28

        oana said,

        Doamna, jos palaria! te apreciez de o mie de ori, de un milion de ori pentru acest comentariu. Am cunoscut putine mame ca tine care nu vor sa impuna obiceiurile lor alimentare copiilor. De regula, mamele vegetariene sau vegane incearca sa impuna copiilor acest stil de viata. Te apreciez pentru faptul ca vrei sa-l lasi sa aleaga el. In alta ordine de idei voinic tare Raducu al tau! 😀 Da, stiu chestia cu grasime/ inaltime. Mie imi spune acum toata lumea ca fi-mea e slaba…dar cum sa para grasa daca ea este in parametrii de greutate (raportat la varsta), dar are 116 cm…adica, conform masuratorilor pentru haine este la categoria 5 ani! 😀
        OIn ceea ce priveste diversitatea alimentatiei…se pare ca discutia se indrepta spre un consens…toate suntem de parere ca daca vrei poti fi creativ cu ceea ce pui in farfuria copilului..fara sa daunam sanatatii lui.
        Raluca, motivul pentru care imi sustin ideile cu tarie este ca dincolo de documentare, de tone de lucruri pe care le citim pe internet (unele de la altele sau site-uri de specialisti), de ceea ce spun medicii….eu una cred cu tarie ca daca tacem si ne facem ca nu vedem (si aici vorbim despre orice lucru, nu numai despre alimentatie) nu avem absolut nici o sansa sa construim ceva pentru copiii nostri. Oare nu este suficient ca cei mai multi dintre noi am ajuns bolnavi de toate bolile posibile, poluati, indiferenti, rai, pasivi sau din contra agresivi…pana la urma in detrimentul nostru? Eu cred ca daca vorbim, vorbim singuri si ne citesc altii sau mai bine vorbim intre noi si ajungem sa dezbatem subiecte cu argumente lucrurile mai au o sansa sa o ia pe un fagas macar cu 1% mai bun. In plus, eu nu sunt o fiinta duala…daca eu cred in ceva si mai am argumentele necesare nimeni nu ma poate convinge ca albul este negru…orice filtru mi-ar pune- indiferent daca filtrul este numit moda, tendinta, cercetare facuta pe genunchi etc, etc…..principiul este simplu….minoritatea este cea care da tonul, dar la final majoritatea este cea care castiga. Mie una, mi-e frica de foarte multe ori sa nu castige majoritatea care este pe zona „neagra” si de aceea nu ma sfiesc sa vorbesc si sa-mi sustin punctul de vedere. Pana la urma, a sustine un punct de vedere nu inseamna a impune cuiva ceva ci doar a crede in ceea ce spui…ce crede fiecare…asta este o alta poveste, dar eu ma bucur enorm atunci cand vad ca nu sunt singura, mai ales la lucruri care tin de copiii nostri pentru ca ei sunt singura „realizare” care ramane cu adevarat dupa noi…si desi suna a stereotip, depinde de noi ce si cum ramane!

  9. 29

    adelamaria said,

    Zoozie, sa nu crezi ca n-am incercat si masa cu alti copii pana la varsta asta :)…In weekend-uri e f.f. rar sa nu avem musafiri la masa, prieteni cu copii. Pe Nana n-o intereseaza. Sta la masa cam 5 minute, invarte lingura in mancare si atat. Ba uneori imi arata „uite, X papa frumos/tot/cuminte!” – de parca eu n-as vedea! :))…
    Si eu ma gandesc la gradinita din acelasi motiv si cu aceleasi sperante, insa inclusiv sambata ultimul dr. care mi-a vazut-o mi-a recomandat s-o mai tin acasa. Macar pana-n toamna. Si daca-o tin pana-n toamna, ma indoiesc c-o voi da in plin sezon de gripa, asa ca probabil va fi abia la primavara viitoare…Sincer, nu stiu ce voi alege!

    • 30

      oana said,

      Adela si daca o dai la primavara o dai in plin sezon de boli contagioase….offf, te inteleg si iti inteleg teama…ca eu sunt patita rau cu fi-mea in ceea ce priveste bolile…dar sa stii ca ideea cu gradi este una foarte buna. Pupici

  10. 31

    adelamaria said,

    Oana, ufff…nu stiu, zau ce sa mai cred, ce sa mai zic… eram 90% convinsa ca vreau sa incerc…si inca vreau…Doar ca uite, ma intorc medicii din drum! Si ca sa fie „bine pana la capat” ma lupt cu discomfortul pe care mi-l provoaca faptul ca multa lume (aproape toti din jurul meu, inclusiv sotul) ma judeca intr-un mod nu tocmai placut pentru ca eu as vrea o gradi privata, nu de stat (asta ca tot vorbeam de presiunea familiei extinse 🙂 ). Asa ca…nu stiu ce vom face…

    • 32

      Zoozie said,

      gradinita privata e o solutie f. buna din multe puncte de vedere dar si acolo pot fi chestii care nu nr convin. Oricum, la privat sunt mai multe educatoare pe mp si tot e un avantaj. Oricum lucrurile nu mai sunt deloc la fel ca pe vremuri in privinta asta.

    • 33

      oana said,

      Imi pare rau ca trebuie sa iti „demontez” partial mitul, dar sa stii ca nici gradi privata nu este 100% diferita de cele de stat. Desigur, ai conditii mai bune in ceea ce priveste alimentatia (aici este un punct pro foarte important), dar din alte puncte de vedere nu sunt mari diferente. Eu, personal stiu cum e cu gradi privata in Belgia…dar am prieteni care au gradi privata in Romania, in Bucuresti. In ceea ce priveste partea de care iti este tie cel mai frica, cea cu bolile…chiar nu ai ce face!In afara faptului ca in mod normal colectivitatea implica contactarea multor boli, apare factorul uman (care, din pacate, este peste tot acelasi)…si aici ma refer la parintii care insista sa-si duca copiii bolnavi la gradinita in loc sa-i pastreze acasa (asta apropo de postarea mea anterioara). Pe de alta parte, asa cum spunea si zoozie, gradinita particulara ofera sansa mai multor educatoare deci o mai mare atentie pentru copilul tau, sansa elaborarii unui meniu echilibrat (inteleg ca este obligatorie pentru gradi particulara consultarea unui nutritionist in ceea ce priveste meniul) si sansa unor optionale (pe care le platesti suplimentar) de care nu poti beneficia in gradi de stat. Oricum, un lucru iti pot spune: eu platesc pe gradi particulara in Belgia cat plateste romanul pentru optionalele din gradi de stat aici…adica mult mai putin decat este gradi particulara in Romania.O decizie trebuie sa iei si sunt convinsa ca este greu…nu vreau sa ma pun in pielea ta.

  11. 34

    Maria said,

    Ups! am lipsit de la „brainstormingul” acesta, dar cred ca nu-i tarziu sa-mi spun si eu opinia…astfel ca:
    Draga Oana, ma bucura tare mult postul tau si ti-am venit in ajutor, cumva te sustinem si noi, cu un post personal.
    Aici, cu voia ta, voi scrie doar atat cat a mai ramas de spus: copiii mananca destul de putin!!! astfel ca despre ce costuri vorbiti? Ma bucur ca Oana a preintampinat raspunsul si a dat deja solutii pentru ca hrana copiilor sa nu para asa un mare efort financiar. Da, Mateiul meu mananca mancarica gatita in casa si nu cheltuim atata de mult pe cat doriti sa lasati impresia ca o faceti dvs.!Bravo, Oana!

    • 35

      oana said,

      Maria, multumim mult de tot pentru sustinere…am citit! Sunt convinsa ca discutiile nu s-au terminat si m-as bucura foarte mult ca parerile sa continue…nu cred ca este distructiv pentru noi…eu cred cu tarie ca atunci cand lucrurile sunt facute cu un limbaj adecvat, insotit de bun simt si de argumente…se poate discuta despre orice subiect sensibil si ca toti avem ceva de invatat din acest lucru. Eu am invatat azi un cel putin un lucru important: atunci cand scriu trebuie sa ma gandesc si la exceptii si macar sa le pomenesc ca fiind excluse din discutie in cadrul articolelor pe care le scriu. Ma refer aici la comentariul AdeleiMaria care se confrunta cu refuzul de a manca al fetitei ei si care, in ciuda tuturor eforturilor, este nevoita uneori sa apeleze si la alimente mai putin sanatoase.
      Da, ai mare dreptate in ceea ce priveste cantitatea de mancare pe care o consuma copiii si da, postarea voastra este intr-adevar edificatoare si va multumesc mult pentru ea!
      Pentru cei care doresc sa o citeasca: http://copiisimamici.blogspot.com/2011/03/mami-vreau-papica.html

  12. 36

    Raluca Craciunescu said,

    Oana,

    Multumesc pentru aprecieri, desi nu cred ca le merit. Adica ceea ce fac eu cu copilul meu mi se pare de bun simt. Nici macar nu am studiat implicatiie unei diete vegetariene la copii pentru ca nu am luat in calcul asa ceva, insa cred ca e un subiect bun de abordat de tine (pentru ca stiu ca te si documentezi inainte). Ce ma gandesc eu e ca este mult mai grav sa vezi cum copilul tau hranit fara carne, la 12 ani cand poate are niste bani de buzunar se „infige” in primul McDonalds pe care il vede.

  13. 38

    oanag said,

    Buna din nou,
    Si eu am lipsit ceva timp de pe aici, acum ne-am mai marit, avem aproape 8 luni, deci am mai castigat ceva „experienta”.
    Am mai cautat si eu pe faimosul google cate ceva in diverse domenii si cum cam peste tot gasesti si o rubrica de diversificare am aruncat si eu cate un ochi pe acolo. Asa am gasit si eu unele din practicile in diversificare de care aminteai mai sus, nu chiar la nivelul la care le-ai gasit tu, dar existau. Cel mai intalnit a fost sucul de portocale la 3 luni si ceva. Nu intru in detalii despre asta ca voi a-ti spus cam tot ce trebuia spus, altceva m-a contrariat pe mine.(si din cate tin minte si tu te plangeai la un moment dat de atitudinea unor mamici, ca te faceau in tot felul, etc). Erau acolo mamici, parca puse sa contreze tot ce misca sau era in dezacord cu ele, parca stateau cu recomandarile din OMS si Org Americana de Pediatrie in mana. Pediatrii nostrii erau facuti in fel si chip, invechiti, ca nu se puneau la curent cu ultimile noutati si asta datorita faptului ca recomanda inca inceperea diversificarii pentru cei hraniti cu lapte formula de la 4 luni si ceva. Frate, inteleg ca or fi din cei din garda veche, dar oare chiar sunt toti tampiti? Nu conta pentru ele ca sunt copii care au indcatie sa inceapa mai devreme din N motive. Stii ce era curios? Nu comentau insa nimic la mamicile care nu erau in romania si care aveau schema de diversificare pana la 6 luni, deci incepeau mai devreme…La un moment dat, a fost o intreaga discutie depre pestele pe care unele fete il aveau in schema de la 7 luni si incepuse o intreaga teorie pe tema asta, atat despre peste cat si despre pediatrii care il recomanda. Ma aflu si eu in treaba si nu mai pot tace si intervin sa le linistesc, le dau argumente sin studii, tipuri de peste, etc. Mi se raspunde cu citate din Organizatia americana. Atunci le spun ca le cunosc, ca sunt doar recomandari si facute pe o anumita populatie, nu sunt detaliate pe tari si zone geografice, ca nu suntem singura tara „tampita” in privinta asta, etc si le intreb daca ele asa si-au crescut copiii, cu recomandarile alea lipite pe frigider si subliniate regulile. Raspunsul nu l-am primit nici in ziua de azi, probabil ca ori le-am pus pe ganduri ori ma considerau la fel de tampita ca si celelalte.
    Eu chiar nu inteleg de unde atat inversunare??!!

    • 39

      oana said,

      Buna Oana si bine ai revenit..ca sa incep cu raspunsul la ultima ta intrebare…mai mult ca sigur te-au considerat „la fel de tampita” ca si celelalte si stii de ce? Pentru ca, pentru anumite persoane care au strict ochelari de cal OMS, studiile de la nu stiu ce congres sau cartea nu stiu care mare pediatru international sunt ridicate la rang de Biblie…este trist, dar adevarat…asta se datoreaza tot faptului ca, foarte multe persoane se adapteaza mai usor „valului” (din snobism, lene sau pur si simplu lipsa de dorinta de a se informa mai mult, mai mult si mai mult). Este foarte simplu sa primesti un email din acela „chain mail” in care nu stiu ce institut de cercetari obscur (de care oricum nu ai mai auzit si nu vei mai auzi vreodata din Idaho sau mai stiu eu unde) a ajuns la concluzia ca pestele X este hranit si dezvoltat cu urina umana sau ca Coca-cola este atat de acida incat ia vopseaua masinii si sa te minunezi toata, sa dai ochii peste cap si sa trimiti la toata agenda din email povestea ca sa vada si ei la ce se expun. Pe de alta parte este mai dificil sa pui manuta si sa dai search peste search pana gasesti toate informatiile posibile despre acel peste…si de abia apoi sa tragi concluziile. Asa ca nu-ti mai bate capul. In ceea ce priveste chestia cu pediatrii…aici e cu dus si intors. In mare parte ai dreptate si stii ca am sustinut si eu asta, dar sa stii ca inca aud in multe parti exemple de pediatri care recomanda mar cu biscuite sau gris etc, etc. Adevarul cred ca este pe la mijloc: sunt medici care sunt deschisi, se informeaza si echilibreaza cumva vechiul cu noul, dar sunt si medici care nu dau doi bani pe chestii demonstrate mergand inca pe acel principiu „stadioane de copii au fost crescute asa si nu au nimic”.


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

