Gradinita in prag de Mos Nicolae

Gradinita Catincai are multe chestii de care sunt nemultumita (in principal frigul cumplit din clase si mai ales de la wc, faptul ca ii pune sa faca gimnastica in picioarele goale etc), dar are si multe plusuri…comparand cu majoritatea gradinitelor din Bruxelles. Daca as sta sa compar cu o gradinita din Romania…as zice ca , in multe privinte, gradinitele particulare din Romania sunt mai „sus” decat cele din Belgia si nu, nu sunt subiectiva. Sunt insa cateva chestii foarte, foarte frumoase la gradinita asta despre care vreua sa vorbesc…poate dau idei celor care au gradinite in Romania.

In primul rand discutam putin de alimentatie. Este una din putinele gradinite din Belgia (asta am auzit de la mai multi parinti romani care au cautat gradinita multa vreme) in care mancarea se face loco. Adica …exista bucatarie, o bucatarie super curata si imensa, exista bucatar (care are liber miercurea…cand toata lumea isi aduce mancare de acasa). Ca atare, mancarea este tot timpul proaspata si facuta cu grija. Exista nutritionist care stabileste meniurile la inceputul anului si, mai mult de atat, fiecare parinte primeste, la inceput de an (sau la sfarsit…chiar nu mai stiu exact) o cartulie A4 facuta din foi xerox, in care este specificat pas cu pas traseul alimentelor de la achizitie pana la depozitare si pregatire: de unde le iau, cu cat timp inainte de preparare le iau, cum le conserva, cu cat timp este pregatita mancarea, cat este tinuta in cuptoare ca sa fie calda, etc, etc….cam tot ceea ce trebuie sa stii (as spune chiar mai mult decat ai nevoie sa stii) legat de ceea ce mananca si cum mananca copilul tau.  Acum vreo 2 saptamani am primit o brosura in care eram informata ca de la inceputul anului, copilul meu consuma numai fructe si legume bio. Cei de la gradinita au facut un contract cu asociatia producatorilor BIO care aduc, in fiecare saptamana toate cele necesare….fructe, legume, mirodenii, plante aromatice etc. Eu  nu sunt foarte „inscrisa” in curentul BIO…in sensul in care nu cred atat de tare ca altii in el (vorbim de realitatea pura a faptului ca respectivele chestii chiar sunt BIO), dar nu pot spune ca nu m-a bucurat! In pagina 2 a brosurii, parintii sunt informati ca, la cerere, asociatia BIO, poate livra, la scoala,  in zilele de miercuri cosuri cu legume, legume si fructe, legume si plante pentru parintii doritori. Pretul, deloc piperat daca stau sa ma gandesc la preturile din Romania. In jur de 8 euro un cos de 3-4kg de legume, vreo 14 unul de 5-6 kg si tot asa. Mi-am propus sa luam si noi sa vedem cum sunt, dar dupa ce revenim din Romania…ca acum nu mai are rost.  O alta bila alba este aceea ca se dau fructe…multe fructe, crude sau pregatite…belgienii au o traditie in a face mancarurile cu fructe si legume si carne. Spre exemplu fi-mea a mancat vineri ton cu piersica, supa de caprifoi si la desert mandarine. Bila neagra este ca uneori le mai dau iaurturi din comert, respectiv Danone (offff, nici aici nu scap de el!), dar Catinca nu-l mananca. Ultima data cand a mancat a fost joi, cand i s-a dat orez cu lapte (pe care-l uraste de mica) si fiindu-i frica ca o cearta ca nu mananca (desi nu o cearta nimeni, dar inca nu reuseste sa comunice eficient cu cei din jur legat de aceste chestii) l-a mancat in sila si l-a vomitat. Ulterior am aflat de la invatatoare ca ea le da  la inceput cate o lingurita sa guste si daca vor bine, daca nu, nu-i obliga, dar maimuta mea…cred ca s-a jenat sa zica ca nu-i place! 😀

In rest pot sa va spun ca mancarea miroase divin…Catinca are clasa pe acelasi culoare cu sala de mese (in apropiere de bucatarie) si de cate ori ma duc s-o iau imi muta nasul din loc….si-mi vine sa ma duc sa pap si eu ceva. meniul saptamanal este afisat pe geam, la intrare in gradinita, astfel ca stii exact ce mananca in fiecare zi. Mi s-a intamplat de cateva ori sa constat ca au dat altceva de mancare, dar au fost doar cateva cazuri…nu este o obisnuinta.

Cam asta despre mancare.

Acum ajung la partea care m-a facut de fapt sa scriu aceasta postare. Aici, in Belgia, Mos Nicolae este multtt mai important decat Mos Craciun…de altfel, pentru ei Mos Craciun este mos Nicolae. El este cel care aduce jucarii, marile sarbatori se fac de Mos Nicolae….omorul in magazine tot acum este…:D Mos Craciun…e si el pe acolo, considerat de majoritatea ca fiind o sarbatoare americana si nu una universala. Asa ca…la gradinita, de o buna bucata de vreme incoace se petrec tot felul de chestii si chestiute, despre care aflu si eu integral, acum, la spartul targului. Am vazut ca fi-mea canta non-stop tot felul de cantece cu Mos Nicolae…dar am zis ca de’ , e perioada. Vineri, am primit in caietul de corespondenta, urmatoarea scrisoare pe care o traduc.

„Dragi parinti, Marti e o zi foarte importanta pentru voi si pentru noi. Mos Nicolae ne va calca pragul. Chiar daca este o sarbatoare la care nu veti putea lua parte, fiind rezervata in pricipal personalului si copiilor din gradinita, va rugam sa aduceti copiii la maxim 8.30 pentru a nu perturba programul zilei si a nu pierde sirul evenimentelor pregatite. Comitetul de petreceri al scolii a pregatit ceva special asa ca va rugam frumos sa puneti, in punguta marcata cu numele copilului dumneavoastra o pereche de pantofiori. Nu va putem dezvalui nimic, dar va promitem ca va fi o zi de neuitat pentru cei mici. ”

Scrisoarea continua cu date tehnice privind locul unde trebuie sa-i lasam in ziua respectiva, in functie de grupa din care fac parte si alte lucruri de acest gen.

In ultima saptamana, fi-mea a gasit, in fiecare zi, in sertarul ei (are un sertar cu numele si poza sa) cate un banut de ciocolata, bomboane si briose. Mai mult, au invatat sa bifeze pe calendar fiecare zi care trece pana la venirea Mosului.

De abia astept sa-mi povesteasca ce se va intampla marti….sunt la fel de curioasa ca ea! 😀

Un alt lucru pe care l-am primit in caietul de corespondenta vineri este o scrisoare, scrisa de mana si copiata, de unul din copiii de la clasele primare si semnata de toata clasa respectiva. In scrisoare scrie ca ei s-au gandit ca ar fi frumos sa faca cadou o cutie de pantofi. Cui si de ce? Pai, cate o cutie de pantofi, plina cu dulciuri si mancarici neperisabile pentru cate un copil din orfelinat. Cine vrea si cine are placere, poate dona aceste cutii, la clasa respectiva luni. Minunat, nu-i asa? I-am zis Catincai si a fost foarte entuziasmata. Atat de entuziiasmata incat atunci cand tatal ei i-a sugerat ca poate ar fi dragut sa punem in cutie si o jucarie pe care ea nu o mai foloseste….s-a dus si a venit cu un maldar de jucarii alese special pentru copii fara „mamica si tatic’….mi-au dat lacrimile pentru ca fata mea inca nu pricepe exact ce inseamna acest lucru, dar cunoscand-o foarte bine imi dau seama ca ceva simte….ea este un copil care tine mult la jucarii…iar viteza cu care s-a executat mi-a aratat ceva foarte important: ii pasa!

Ca atare, ca sa punem si jucarii, cred ca vom face doua cutii….:D

Revenind la scrisoare pustilor…explicatia legata de cutia de pantofi era ca acei copii nu au nici macar pantofi pe care sa-i puna ca sa le lase Mosul cadouri in ei…si atunci o cutie de pantofi semnifica mult mai mult decat o pereche de pantofi plina cu dulciuri.

Acestea fiind zise….zilele trecute eram chiar furioasa si vroiam sa vb cu directorul despre frigul cumplit din wc…dar m-am imbunat dupa corespondenta de vineri…asa ca o sa astept pana in ianuarie…desi Catinca s-a imbolnavit acolo pentru ca s-a schimbat de hainele ude si transpirate de la gimnastica…fix in wc-ul cu atat de multe grade cate erau si afara…adica vreo 5! Sunt multe minusuri, dar sunt si plusuri…daca stai sa compari cu celelalte gradinite din Belgia….a noastra e chiar TOP!

 

4 răspunsuri so far »

  1. 1

    mirela said,

    buna! Daaaa, ai mare dreptate cu plusurile din gradinita Catincai! Mancarea servita prin cresele si gradinitele din Romania (al meu pustiulica nu este inca pentru astea insa am destui colegi/prieteni si am aflat) este un mare dezavantaj! Apropiatii spun ca sunt eu fixista in ale mancarii insa nu consider normal sa bag in copil mancare „goala” de orice aport vitaminic doar pentru ca este satioasa. Gris cu lapte, orez cu lapte, dulceturi in fiecare zi, vesnicul piure de cartofi (pe care baiatul meu il adora insa in care de fel ii mai strecor un spanac, branzeturi, etc) si lista poate continua. La ce povestesti tu ca se petrece in gradinitele din Belgia, eu spun ca nu exista comparatie cu cele din Romania. Nici de personal, nici legate de activitati….poate nici de grade:). Da, sunt convinsa ca in Romania intalnesti extrema caracteristica romanului: caldura de lesini in clasa (cred ca de asta vad in parcuri copilasi care la 10-12 grade C poarta geaca de iarna, caciula si gluga in cap, manusi etc.).
    Ceva „imbunatatiri” (in special la capitolul conditii si activitati) sunt la cele particulare insa nu iesite din comun, asa ca…
    Apropos, a venit Mos Nicolae la Cati?:)

  2. 2

    cojocarii said,

    foarte frumos ce povestesti… de bine. 🙂

  3. 3

    Zenta said,

    La care gradi merge Catinca?:)


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un răspuns

