NU plagiatului!

In ultima vreme tot aud in  toate partile ca se „fura” pur si simplu postari de pe bloguri. Ultima „furata” a fost Aurelia . Din ce in ce mai multe  mamici aleg sa-si paroleze blogurile, de frica sa nu le fie furate randurile scrise cu drag si inspiratie despre copiii lor. Am auzit de nenumarate ori intrebarea „de ce?” sau „cine ar face asa ceva?” sau „de ce ar fura cineva ceea ce scriu eu despre mine, despre copilul meu, despre ceea ce traim  noi?”. Punctul meu de vedere este format de multa vreme (inca de pe vremea cand si eu eram plagiata) si vi-l voi expune mai tarziu.

Inainte insa sa face o mica incursiune pentru cei care nu stiu ce inseamna plagiat, ce implica el si ce urmari poate avea.

Wikipedia ne spune: „Plagiatul reprezintă însușirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei alte persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obținute, prezentându-le drept creație proprie.

Autorul real poate fi o persoană, o organizație, sau poate include mai multe persoane sau organizații, inclusiv o comunitate de contributori. Indiferent de tipul autorului real, și de forma de publicare (anonimă, sub pseudonim, sau sub numele real), preluarea creației acestuia fără specificarea corectă a sursei reprezintă plagiat.

Existența  a plagiatului se stabilește, în principiu, pe baza de asemănări și nu de deosebiri. Simpla existență a unor deosebiri nu apără de învinuirea de plagiat, dacă se dovedește existența și importanța asemănărilor. Stabilirea existenței plagiatului este, prin urmare, o „problemă de fapt”.”

Cu alte cuvinte daca persoana X preia un text al meu si inverseaza 3 cuvinte in titlu…si adauga vreo 2 fraze in text, nespecificand sursa de unde a luat textul respectiv….este un PLAGIATOR sau mai pe scurt un HOT.

Cautand Legea Dreptului de Autor, am dat peste un site al unei persoane specializate in drepturi de autor si am pus si eu intrebarea legat de cazul concret: plagierea de pe bloguri. Site-ul se numeste Drepturi de autor si v-ar putea fi util…il accesati dand click pe citat:

„Exista legea dreptului de autor 8/1996 cu toate modificarile ulterioare care la art 7 spune clar ca si aceste postari (postarile de pe bloguri) sunt aparate de lege. … notifice respectivul site si in caz ca nu sterge tot contitnutul protejat poate chiar sa-l dea in judecata. E bine sa faca de acum print screen-uri ca sa le aiba in caz de proces (unde poate cere atat daune materiale cat si morale).”

Desigur, sa ajungi la un proces cu cineva poate fi costisitor si de durata, ideea este ca legea prevede si protejeaza postarile noastre pe internet si ca exista „arme” suficiente pentru a lupta impotriva unoer astfel de gesturi. Mai mult de atat…un plagiator ar trebui sa stie (poate afla unii dintre ei cu ocazia asta) ca niciodata nu stii peste ce „nebun” dai si poate „nebunul” este dispus sa te taraie putin prin procese…poate are timp, poate are chef, poate are bani…poate pur si simplu vrea sa scape de astfel de mizerii!

Revenind la punctul meu de vedere si la raspunsul la intrebarile pe care si le pun toti cei care au trecut prin momente de surprindere, tristete, furie si chiar si frica in momentul in care s-au trezit cu copy/paste-uri dupa postarile lor…prezente nonsalant pe alte bloguri. De ce fac unii asta ceva? In primul rand, cred ca multi o fac din prostie. Unii sunt atat de prosti incat au impresia ca daca le place ceva din ceea ce au gasit pe internet (scris de o alta persoana) isi pot permite sa preia fara sa citeze sursa, fara sa faca trimitere catre un link..mai mult, in prostia lor, daca ii duce capul putin mai mult si modifica  un rand, un titlu, sau 3 cuvinte, au impresia ca „opera” lor devine originala. A-i face prosti nu este o abordare prea dura pentru ca intotdeauna am fost pe principiul ca atunci cand te apuci sa faci ceva la care nu te pricepi (de exemplu sa scrii un blog sau un site) ai doua variante: sa te documentezi inainte despre tot ceea ce implica un blog/site, inclusiv legat de preluarea altor texte de pe alte bloguri/site-uri sau, daca nu te duce mintea atat de departe sa incerci macar sa scrii asa cum stii tu fara sa-i copiezi pe altii. Foarte putini dintre cei care fac acest lucru din prostie stiu ca exista programe/site-uri etc…care ajuta exact la „urmarirea” eventualelor plagiate si care „avertizeaza” posesorul blogului in momentul in care i-a fost preluat un text.

A doua categorie o constituie cei care o fac din rautate. Acestia cunosc faptul ca atunci cand preiei un text trebuie sa precizezi sursa, dar ignora complet acest lucru pentru ca ori au impresia ca nu vor fi prinsi, ori au impresia ca au dat peste un inocent care nu-si va permite sa le ceara socoteala. Acestia, dupa parerea mea sunt mai periculosi decat primii si de foarte multe ori sunt si foarte agresivi in momentul in care sunt trasi la raspundere….

In concluzie….exista legi care protejeaza continutul blogurilor noastre. Ele sunt in vigoare, iar sanctiunile, in cazul unui proces pot fi foarte dure. Dupa parerea mea insa, sanctiunea cea mai dura pe care o poti aplica unei persoane care plagiaza este sanctiunea publica, care duce la o „moarte” lenta si sigura a blogului/site-ului sau, total lipsit de originalitate,  bazat pe hotie. Ca atare, nu mai taceti, taxati de fiecare data astfel de persoane pentru ca altfel se vor inmulti. 

Atunci cand am fost plagiata, am facut exact ceea ce spunea domnul de pe site-ul Drepturi de autor…am notificat persoana respectiva sa ma citeze sau sa stearga ceea ce luase de la mine. Din fericire, cred ca dadusem peste cineva din categoria prosti 😀 asa ca au fost sterse toate textele  furate….dar daca nu ar fi facut asta cu siguranta faceam un chain-text, pe care sa-l poata prelua toate blogurile care ma citesc in care-l demascam pe faptas. Si daca nici asa…ei bine, eu sunt una din „nebunele” care ar merge pana la proces cu astfel de personaje.

Asa ca…profitand de ocazie demarez pe aceasta cale o campanie anti-plagiat! Eu am sa pun banner-ul de mai jos in blogul meu! Sper s-o faceti si voi, fie ca v-ati lovit de astfel de intamplari nefericite fie ca nu! De ce trebuie sa ajungem noi sa ne inchidem blogurile, sa le parolam …pentru ca unii nu sunt capabili sa scrie propriile texte?

Spuneti NU plagiatului!

15 răspunsuri so far »

  1. 1

    Maria said,

    Oana subscriu la tot ce ai scris tu! Este foarte adevarat ca plagiatul ESTE O REALITATE, nu un exercitiu, nu un „se mai intampla”, nu simplu copy/paste dat in joaca.
    In plus, cine nu si-ar dori acces la ultima tehnologie in care copy/paste-ul copiaza fragmente din articole diferite, chiar ale unor autori diferiti si le lipeste intr-un articol coerent?! Pai cine ar descoperi un click care face asta ar fi milionar, daca nu s-ar numi tot PLAGIAT, indiferent daca este facut in joaca de-a blogul, pe un blog ascuns, privat, sau chiar un blog facut candva dintr-o incercare neinspirata, ba chiar si pe unul folosit pentru simple exercitii de-a editarea si postarea pentru indeplinirea unui vis personal de-a fi up-gradat(a) cu colegii de bloguiala. Buna-intentie de a invata, de a exersa e uneori tot plagiat chiar daca se face ascuns, in plan privat, dar mai ales daca se face fara stirea sau acordul celui copiat.
    Sa nu furi de la aproapele inseamna, chiar si in sensul religios, sa nu iei ceea ce nu-ti apartine de la cunoscut, necunoscut, prieten, coleg, coechipier etc. indifererent daca faci asta pentru ca-ti place si crezi ca ti se potriveste si tie!! Sunt lucruri care pur si simplu NU SE FAC, iar PLAGIATUL SE NUMARA PRINTRE ELE!!
    Ma intreb de ce pe unii ii duce capul sa dea copy/paste pe munca, gandurile si sentimnentelor impartasite ale cunoscutilor sau necunoscutilor, ba chiar si a prietenilor, asa, de dragul exercitiului, si nu dau clic pe o poezie de-a lui Eminescu, Minulescu, Voiculescu, caci macar s-ar culturaliza, si, probabil, ca Eminescu si mai sus numitii nu i-ar intreba DE CE??, n-ar astepta/cere un raspuns, poate nici nu ar suferi prea tare vazandu-si sentimentele si gandurile scrise sub alta semnatura, nu s-ar simti tradati, mintiti, inselati si poate nici nu ar fi acuzati, tot ei – autorii, ca fac asa mare tam-tam pe marginea unui simplu copy-paste, ori invinuiti, tot ei – autorii de drept – ca dau atentie detaliilor ori ca despica firul in patru, nu-i asa?!
    As dori – daca esti de acord – sa preiau articlolul tau integral, cu SEMNATURA SI IMAGINEA MANIFESTULUI, ca sa-l public si eu pe blogul meu pentru a fi la indemana tuturor celor care ne citesc! Astept acordul tau!!!
    Sper ca toti sa inteleaga ca un mesaj, indiferent de forma sub care este expus, o data publicat on-line
    se aseamana cu o marfa expusa intr-o vitrina! Nimeni nu are dreptul sa si-o insuseasca fara acordul detinatorului, si ca orice alta forma de intrare in posesie sau folosire in scop propriu, fara acordul proprietarului/ autorului este un act care incalca mai mult decat bunul-simt, incalca Legea!
    P.S. Astept acordul tau pentru a prelua articolul tau integral, pentru ca as avea si eu cate ceva de adaugat din experianta mea personala!

    • 2

      oana said,

      Maria, il poti prelua …tocmai aceasta este si ideea…sa aiba cat mai multa lume reactie la astfel de gesturi (deduc din comentariul tau ca si tu ai fost „atinsa” de aceasta problema)..pentru ca oamenii care le fac sa fie exclusi cat mai repede din comunitatile virtuale. Un cometariu in plus fata de ceea ce spui tu mai sus….a face „exercitii de scriitura” pe munca altuia nu se mai numeste de multa vreme plagiat ci plagiat si nesimitire. 😀

  2. 3

    vavaly said,

    Am multe de spus pe tema asta, dar sigur vor fi altii care vor spune mai bine si mai coerent decat ma pricep eu sa o fac. Tot ce am de adaugat este referitor la internetul din ziua de azi. Conexiunile si interconexiunile acestei adevarate panze de paianjen care este internetul, au ajuns astazi la o asa performanta, incat este foarte greu sa te mai acunzi in vreun coltisor umbrit unde sa nu te vada si sa nu te gaseasca nimeni. Tot, dar absolut tot ce se face si se lucreaza se vede undeva. Chiar daca stergi ceva , undeva tot va ramane o urma. Iar daca esti novice cu atat mai mult ai toate sansele sa fii prins cu mata in sac.

  3. 4

    dagatha said,

    laudabila initiativa! Si daca dati peste nenorocit, ma bag si io la distrugere in masa.
    M-ai pud pe ganduri legat de o problema mai veche.\nd bun
    Voiam sa te intreb daca stii tu sau poate altcineva,despre un programel de „avertizare” cum i-ai spus.
    G

    • 5

      oana said,

      Daghata eu folosesc copyscape….ma anunta pe email, la o anumita perioada de timp daca au fost preluate textele mele sau bucati identice din textele mele.

  4. 6

    Aurelia said,

    Oana, multumesc pentru articol.
    Sper sa functioneze masura pe care am introdus-o (la prima vedere nu se vede nimic, numai sa incerci sa dai un copy 🙂 ).
    Preiau bannerul!

  5. 8

    Alin said,

    Tocmai am descoperit c stupoare ca un blog este „construit” aproape numai din content de pe site-ul meu!
    Din cand in cand mai dau un search dupa anumite fraze … http://stefaniatimofte.blogspot.com/ a copiat >30 de materiale, incluziv materiale scrise strict de mine si afisate pe http://www.povesticutalc.ro

    S-a mai intamplat, mai exista .. le-am mai scris unora / altora si mi-a „sarit” in ochi : „A doua categorie o constituie cei care o fac din rautate. Acestia cunosc faptul ca atunci cand preiei un text trebuie sa precizezi sursa, dar ignora complet acest lucru pentru ca ori au impresia ca nu vor fi prinsi, ori au impresia ca au dat peste un inocent care nu-si va permite sa le ceara socoteala. Acestia, dupa parerea mea sunt mai periculosi decat primii si de foarte multe ori sunt si foarte agresivi in momentul in care sunt trasi la raspundere….”

    wow, astia sunt destui …

    in cazul concret cu blogul de mai sus, m-am pus sa ii scriu persoanei .. si sa trec link cu link ce a copiat … si lista se lungea si se tot lungea … am ajuns sa-i scriu lu Google dand exact materialele scrise de mine. I-am scris si ei, dupa. dar nu m-am linistit si am tot cautat info despre ce ai putea face .. si asa am ajuns aici …

    Ce-ar fi DACA am face o chestie, un site / blog unde sa postam plagiatorii? Sau reclamatiile celoor care se gasesc plagiati?

    Alin

  6. 10

    Alin said,

    Am sa contez pe asta 🙂

    episodul 2: doamna care are blogul mai sus amintit mi-a raspuns si mi-a spus ca a pus materialele in graba ca sa poata avea acces telespectatorii (prezinta o emisiune la o televiziune) si ca nu a mai scris autor / sursa, dar ca va remedia cat de curand. Doar ca eu am facut plangere si la Google si oi vedea ce se va intampla.

    Alta doamna (www.interferente.ro) mi-a raspuns ca un arici, ca ea nu are de nde sa stie daca e copiat materialul (era copiat fara nici macar o litera schimbata!, cu tot cu poza) si pana la urma a ales in loc sa treaca sursa si autorul sa stearga materialul.

    Acelasi deznodamant pe un forum.

    Am gasit tot ieri pe scribd un material de downloadat compus STRICT din povesti de pe site-ul meu, si numai din ele! : http://www.scribd.com/doc/49015797/POVESTI-TERAPEUTICE-numar
    Nu am avut nici o posibilitate sa contactez uploaderul asa ca i-am lasat un mesaj chiar la locul cu pricina dar am facut si o reclamatie oficiala la Scribd. Sunt curios de reactia Scribd… pana acum nimic …

    Nu stiu .. cat de greu poate sa fie, daca cineva foloseste material d ela tine de pe site, sa treaca sursa?
    Am gasit si reversul, bineinteles, oamnei fairplay … Si ciudat, te bucuri cand gasesti oamnei care se comprta asa cum ar trebui .. poate din cauza ca sunt in minoritate?

  7. 11

    daniel rus said,

    eu am auzit ca s-a dat pana si o lege prin care s-a dat liber la copy-paste. de exemplu eu am facut o poza cu „doi sori” care a fost preluata de o multme de site-uri de striri si a ajuns pana la Acces direct la Antena 1. nimeni nu m-a intrebat nimic, multi nici nu au pus un amarat de link de unde au preluat text si/sau fotografie.

    • 12

      oana said,

      Daniel, conform legii le poti da un mesaj in care sa le soliciti sa-ti plateasca daune pentru ca nu au specificat sursa…mari sanse nu ai, dar daca stii sa pui problema, vei avea in mod sigur alte beneficii de imagine…

  8. 13

    dagatha said,

    minunat exemplu dat de presa noastră „nepătată”… dar ei ar fi sărit ca arși să fi preluat ceva din ce era al lor.

  9. 14

    […] care povestea ca ii fusese furat continutul. Straina de subiect nu este nici Oana, care a initiat o campanie impotriva plagiatului. … si sigur sunt zeci de articole in blogosfera pe aceasta […]

  10. 15

    oana said,

    Frustratului care a scris acest mesaj (pe care evident ca l-am sters din cauza limbajului mai mult decat suburban) si nici macar are curajul sa-si dea numele si adresa reala: te informez ca ip-ul si adresa de unde ai scris acest mesaj au fost detectate si raportate autoritatilor. Daca tu ai impresia ca poti sa-ti versi mizeriile si limbajul suburban unde ai tu chef si pe pielea cui iti pica tie invers…ei bine uite ca exista si modalitati sa platesti pentru asta…si o vei face.


Comment RSS · TrackBack URI

Lasă un comentariu